Огласна табла (обавештења, испити...)
Распоред писаних провера за прво полугодиште школске 2023/24. године.
Кориговани распоред ванредних испита у септембарско-октовбарском испитном року школске 2023/24. године.
ОБАВЕШТЕЊЕ за ученике других гимназија и Туристичко-угоститељске школе који ће похађати италијански језик у нашој школи
ОБАВЕШТЕЊЕ за ученике других гимназија и Туристичко-угоститељске школе који ће похађати италијански језик у нашој школи
Прикажи све...
Корисни линкови
|
Исхрана из природе - "Сремуш"

Сремуш или дивљи бели лук је типичан представник јестивог, самониклог биља. Поседује феноменалну моћ чишћења људског организма, што је вероватно резултата његовог састава. Па тако садржи обиље етеричних уља, вредне минералне соли, витамин Ц, шећер, каротин, беланчевине, масти и алицин. Благотворан је код болести артериосклерозе, повишеног крвног притиска, болести јетре, плућа, при чишћењу рана, желудца и црева...
A иза назива ове по свему судећи необично драгоцене биљке крије се и Пројекат "Исхрана из природе - Сремуш". У оквиру планинарског друштва Копаоник 1995. године формира се посебна секција Исхрана из природе – Сремуш, која се 2012. године издвојила у ПЛАНИНАРСКО – СПОРТСКО – ЕКОЛОШКО УДРУЖЕЊЕ ЗА ИСХРАНУ ИЗ ПРИРОДЕ „СРЕМУШ БИО СКАУТИНГ“. За све ове године програм је растао и усавршао се тако да је данас израстао у програм који акредитован од стране Завода за унапређивање и образовања и васпитања.
ШТА СУ ЦИЉЕВИ ОВОГ ПРОЈЕКТА?
– Да се обнови и чврсто увеже давно покидана веза између човека и природе. Да се деци, ученицима градских средина омогући непосредан контакт са природом.
– Да се постигне мултидисциплинарни приступ одређеним проблемима
|
|
ШТА СУ ЗАДАЦИ ОВОГ СРЕМУША?
1. Научити ученике да препознају, уберу и искористе јестиво самоникло биље.
2. Да се упозна велико царство самониклих печурака
3. Да се полазници упознају са јестивим припадницима фауне, начинима њиховог хватања, природног конзервирања и припреме меса дивљачи
4. Да се усвоје општи принципи орјентације и сналажења у природи
5. Да се деца упознају са начином живота људи који живе у сеоским, планинским местима, далеко од градског амбијента који је већини деце једини познат
6. Повезати школски програм са локалитетима и примерцима флоре и фауне који се обилазе и срећу на терену. Ту се пре свега мисли на предмете биологије, географије, историје, ликовне културе...
7. Један од важних задатака овог пројекта је и развијање оданости и припадности групи. Да би се у природи боравило на овакав начин неопходан је тимски рад, изградити поверење у групу...
8. Оваквим радом сматрамо да ћемо код младих људи учврстити или пак развити неке важне психолошке особине као што су: самосталност, одговорност, радозналост, комуникативност...што би све на крају могло да резултира и већим самопоштовањем и самопоуздањем.
9. И на крају можда један од најважнијих циљева је да се сталном дозираном физичком активношћу, боравком на свежем и чистом ваздуху, као и конзумирањем хране која је у нутритивном смислу можда и највреднија храна на планети, јер расте тамо где је сама природа то одредила, без пестицида и других загађивача, утиче на физичко здравње младе популације. Када се зна да је проценат болести изазван лошом исхраном, некретањем, загађеном животном средином, све већи и да је младост која треба да има свету и здраву будућност изистински угрожена онада овај циљ добија на посебном значају.
ГДЕ СЕ ОДВИЈА ОВАЈ ПРОГРАМ?
Активности везане за овај програм изводе се на теренима широм Србије. То су планине, шуме, баре, језера, пешчаре широм наше земље. Један део теоријских активно се по договору може одвијати у затвореним условима, мада се иначе теоријски део изводи такође на терену.
|
|
КО МОЖЕ ДА УЧЕСТВУЈЕ У ОВОМ ПРОГРАМУ?
Сви ученици, наставници и родитељи који су расположени да уче, друже се, узрастају психички и јачају физички и то све кроз активности у природи и за природу. Важно је да учесници не пате од неких хроничних обаољења која би физичком активношћу и начном нашег рада била могала бити погоршана. Стални чланови овог програма биће у обавези да се учлане у ПЛАНИНАРСКО – СПОРТСКО – ЕКОЛОШКО УДРУЖЕЊЕ ЗА ИСХРАНУ ИЗ ПРИРОДЕ „СРЕМУШ БИО СКАУТИНГ“ због одређених законских одредби који у противном сваки одлазак у природу сматрају туристичким што за собом повлачи одређене економске и правне последице.
КО ВОДИ ОВАЈ ПРОГРАМ?
У нашој школи овај програм водe проф. географије Дарко Бајић и проф. биологије Маријана Бјековић, који су прошли и програм обуке за вођење ових активности. Све активности прате и инструктори Сремуша са богатим искуством на челу са господином Раденком Лазићем.
ПЛАН РАДА
Септембар
Предавање на тему исхрана из природе
Октобар
Стручно предавање на тему оријентација у природи.
Излет: Кањон реке Рибнице, Скакавци, - Дивчибаре, Гледићке планине, Гојна Гора. Након повратка са излета планирамо презентацију самониклих јестивих биљака у школи.
Новембар
Излет: Планине Шумадије и Западне Србије, Фрушка Гора - обука, рекреација, дружење.
Тродневни излет: Голија по посебном програму, манастир Студеница, ноћни оријентиринг, Јанков камен.
Децембар
Стручно предавање на тему исхрана из природе,
Авала – пешачка тура и освајање Авале из четири правца.
Фебруар
Обука - храна из природе у зимском периоду
Март
Излет: Покајница, Копорин, Кудрешко језеро – буђење пролећа, Гојна гора, Равна Гора,
Стручно предавање: Природа и човек
Април
Излет: Космај, манастир Тресије, Бабинско језеро и резерват, Сувобор-Равна Гора-Бања Врујци
Мај
Излет: Звонце, Стрмостен, Вршац, Горњачка клисура, Лисине, Гледићке планине
У програму нису наведени тачни датуми реализације активности пошто може да дође до малих одступања што све зависи од организатора. Задржавамо могућност извесне измене овог плана у случају неких околности које у овом тренутку нисмо у могућности да предвидимо.
Срећни и захвални на прилици да будемо гости природе и у будућности њени велики пријатељи (они који то још увек нису) – Исхрана из природе СРЕМУШ – Гимназија Свети Сава
|
„Гимназија формира интелигенцију и карактер, можда више, снажније, и у неким правцима дубље, него универзитет; она је од великог утицаја на дух и моралну вредност будућих интелектуалних нараштаја.
Поред универзитета, од ње највише зависи каква ће се морална и духовна атмосфера развити у држави,
какав ће тим добити њена цивилизација, и напослетку да ли ће се успоравати или ометати развијање великих личности,
у којима се до највећег степена изражавају особине једног народа.“
- Јован Цвијић

|
|