Огласна табла (обавештења, испити...)


Распоред полагања испита у септембарско-октобарском испитном року 2017/2018

Лица задужена за контролу забране пушења

Обавештења за ученике који похађају наставу из италијанског језика

Пријава испита за ванредне ученике септембар-октобар 2017

ПОДЕЛА СВЕДОЧАНСТАВА, ЂАЧКИХ КЊИЖИЦА И УПИС У АВГУСТОВСКОМ РОКУ

Прикажи све...

БМК


Корисни линкови







Српски језик и књижевност



Језик кости нема,али кости ломи



Моја имејл адреса:
borislavmladenovic@sveti-sava.edu.rs
Време отворених врата: Четвртком за време другог часа (8:30 - 9:15, тј. 14:45 - 15:30) зависно од смене
Време допунске наставе: петком, претчас!!!

Ово су линкови сајтова на којима можете наћи разне подстицаје за даљи рад...
https://archive.org/
http://www.rastko.org.rs/


Наставни материјал за први разред


Списак лектира за први разред:
Данило Киш - "Рани јади"
Софокле - "Антигона"
"Еп о Гилгамешу"
Хомер - "Илијада" (одломци)
Мирослав Антић - "Тако замишљам небо"
Љубомир Симовић - "Хлеб и со"
Данте Алигијери - "Пакао"
Ђовани Бокачо - "Декамерон" (избор)
Вилијем Шекспир - "Ромео и Јулија"
Мигел Сревантес - "Дон Кихот" (избор)
Душан Радовић - "Плави жакет"
Марин Држић - "Новела од Станца"
Молијер - "Тврдица"

Помоћ при читању Дантеовог "Пакла"

У линковима испод имате два музичка дела која су инспирисана Дантеовим спевом. Оба дају бољи увид у књижевни свет самог дела пошто су се аутори бавили детаљима из спева (атмосфера, осећања књижевног лика, приказ самог пакла, митска бића, појединачни грехови...) Листово дело обрађује и "Пакао" и "Чистилиште" и "Рај", док су се момци из Бразила оријентисали само на први део "Божанствене комедије". Уживајте!


Дантеова симфонија



Ромео и Јулија
Мотив лудила

Посебно обратите пажњу на ове Јулијине стихове који дочаравају човека растргнутoг између начела епохе MEMENTO MORI! и CARPE DIEM!, између љубави и смрти, које отварају врата мотиву лудила, једном од најучесталијих мотива у светској књижевности епоха које долазе после ренесансе.
ЈУЛИЈА:
А шта ако је то отров што монах
лукаво спреми да ми буде смрт,
да њега овај не бешчасти брак,
јер ме је раније венчао с Ромеом?
Бојим се да јесте; ал' мислим да није,
јер је он увек прави светац био.
Па ипак, ако се, кад будем лежала
у гробници, пробудим пре него
Ромео дође да ме ослободи?
Да страхоте! Зар се нећу угушити
у гробници у чију гадну чељуст
здрав ваздух никад не уђе, и умрети
пре него што ми мој Ромео дође?
Или, ако живим, зар није могућно
да на ужасан призор смрти, ноћи,
због стравичности места у тој старој,
засвођеној катакомби, где се
већ вековима гомилају кости
сахрањених предака ми свих;
где крвав Тибалт одскора погребен
трунући лежи у покрову свом;
где, како кажу, у неко доба ноћи
долазе духови - вај, авај, зар није
могућно да ћу, пробуђена рано,
због гнусног смрада, крикова ко крик
мандрагоре кад је чупају из земље,
на који живи смртници полуде, -
да ћу, пробуђена, шенути памећу
и, окружена страхотама свим,
махнито се играти костима
предака својих и унакаженом
Тибалту скинути покров, и у том
беснилу кошчурдом каквога великог
рођака, ко тојагом, расцопати свој
очајни мозак?

Овде можете наћи текстове за ПРВИ РАЗРЕД

Наставни материјал за други разред


"We're teachers of the funk
And not of empty popping"



Списак лектира за други разред:
1. "Тврдица"- Јован Стерија Поповић
2. Живот и прикљученија - Доситеј Обрадовић
3. Евгеније Оњегин, Цигани (поема) (одломак) - А. С. Пушкин
4. "Горски вијенац" - Његош
5. Чича Горио - Балзак
6. Ревизор - Гогољ
7. Ана Карењина - Толстој
8. "Зона Замфирова" - Сремац
9. "Народни посланик" - Нушић
10. Поварета - Матавуљ
11. Мост на Жепи - Андрић
12. "Вечити младожења" - Јаков Игњатовић

Овде можете наћи текстове за ДРУГИ РАЗРЕД

Путовање као чин културе које, пошто човек упозна себе и свет око себе, води у одметништво као директан начин мењања тог истог себе и света око себе.

Растко Немањић - одметничко име Сава
Гаврило Стефановић а.к.а. Гаврил Ст. Венцловић
Димитрије Обрадовић а.к.а. Доситеј
Захарија Стефановић - одметничко име Захарија Орфелин



Наставни материјал за трећи разред


Списак лектира за трећи разред:
Антон Павлович Чехов - "Ујка Вања"
Ернест Хемингвеј - "Старац и море"
Борисав Станковић - "Коштана"
Борисав Станковић - "Нечиста крв"
Сергеј Јесењин - Поеме и песма
Франц Кафка - "Процес"
Иво Андрић - "На Дрини ћуприја"
Милош Црњански - "Сеобе"
Поезија Рада Драинца
Иво Андрић - "Еx Ponto"
Исидора Секулић - "Госпа Нола"
Растко Петровић - "Људи говоре"

Овде можете наћи текстове за ТРЕЋИ РАЗРЕД

У сусрет Бодлеру, Станковићу и другим песницима лепоте...

ПРВА ЕЛЕГИЈА
(кликнути за чути и видети!!!)

Ко би, да крикнем, ко би ме чуо из чета
анђеоских? па чак и да ме ненадно
привине неки на срце: ишчилео ја бих
од његовог снажнијег бића, Јер шта је лепота
ако не сам почетак страшнога, који смо таман
још кадри да поднесемо
,па му се тол'ко
дивимо само зато што с нехајним презиром неће
да нас разори. Сваки је анђео страшан...
(Рилке, Девинксе елегије)




Као смернице при читању "Коштане" и "Нечисте крви" можете користити следеће емисије.
Наравно, можете погледати и филмове како би вам било јасније.
Поштује редослед да вам се не би одмах згадило!

https://www.youtube.com/embed/SeV7zVUymkA (анализа филма "Осмех Мона Лизе"
https://www.youtube.com/embed/b3eGoCTGnYg (анализа филма "Пси од сламе")
https://www.youtube.com/embed/EWQYAhFtyno (анализа филма "Лепота порока")

"ИЗГУБИТЕСЕУСАДРЖАЈУСТОТИНУВАМБОГОВА!"


Манифест футуризма
1. Хоћемо да певамо о љубави према опасности, енергији и ужурбаности.
2. Основни елементи наше поетике биће храброст, дрскост и побуна.
3. Књижевност је до сада величала замишљену непокретност, екстазу и дремеж. Ми хоћемо да уздигнемо агресију, грозничаву несаницу, усиљени марш, ризични скок, пљесак и удар песнице.
4. Објављујемо да су дивоте света обогаћене новом лепотом: лепотом брзине. Тркачки аутомобил са хаубом украшеном великим цевима налик на змије са експлозивним дахом...урлајуће моторно возило које као да се покреће ватром из митраљеза лепше је од победе код Самотракија.
5. Хоћемо да певамо човеку за воланом, идеалној осовини целе земље, док она јури својом орбитом.
6. Песник мора испунити себе топлотом, гламуром и генијалношћу да би појачао жар примордијалних елемената.
7. Лепота постоји само у борби. Нема ремек-дела чији карактер није агресиван. Поезија мора да представља насилни обрачун са непознатим силама, приморавајући их да се потчине човеку.
8. Налазимо се на крајњем рту векова! Каква је данас корист од гледања у прошлост када морамо отворити мистериозне капке немогућег? Време и Простор умрли су јуче. Већ сада живимо у апсолутном, јер већ смо створили вечну, свеприсутну брзину.
9. Хоћемо да славимо рат – једини лек за свет – милитаризам, патриотизам, деструктивне чинове анархиста, дивне смртоносне идеје и презир према женама.
10. Хоћемо да уништимо музеје и библиотеке, да се супротставимо моралу, феминизму и сваком опортунизму и утилитаристичком кукавичлуку.
11. Певаћемо о великим гомилама заведеним радом, задовољством и побуном; о разнобојном и полифоном таласу револуција у савременим престоницама; о ноћним вибрацијама арсенала и радионаца обасјаних насилним електричним месецима; о прождрљивим железничким станицама које гутају пурњајуће змије; о фабрикама које су за облаке закачене нитима дима који испуштају; о мостовима који су се, попут гимнастичара, пружили преко корита осунчаних река; о авантуристички настројеним парњачама које њушкају хоризонт; о локомотивима великих груди које, попут огромних челичних коња са високим димњацима уместо узда, пућкају по шинама и о клизећем лету аероплана чији пропелери звуче као лепетање барјака и аплауз ентузијастичне публике.
Поетика Футуризма

Слушај најгласније!!!
Бука као Нова Музика (Интонарумори)
Мајк Патон

Гледај најјасније!!!
Казимир Маљевич, Црни квадрат, 1915.
Казимир Маљевич

ЗЕНИТИЗАМ

БАРБАРОГЕНИЈЕ
Моја нова песма је бесна муња матере сунца
Сав обруча земље је горући екватор
Хеј откуда ви зраци побуне марсове
Моји су осећаји отупели за обичне љубави људске
Ти чија се то мржња укочила под мојим погледом
Моја су плећа преуска за бунтовне валове нових планета
Мада поносан љубим једну једину жену
Авај
Само сам нов земаљски човек старог невремена
Лако је вама лака марсовска телеса
Ви можете падати и ломити крила колико вам драго
Ви можете у слободи да се уздигнете
Ја
Ја не смем ни да поклекнем
А камоли пасти на овој планети
Још дивљачки сам везан и не могу да се пропнем
Ах дивље би да рикнем у планине балканскога континента
Зверски ухваћен у лисичине истока и запада
Јаој
О ви марсове бедевије и сулуди фантоми
И ви ждралови раскринкане европске венере
Ви не знате за грчеве ове тужне једном прегажене земље
Ви ни не слутите проклете турске меридијане
Ваша су браћа узалуд локала младу балканску крв
Нека – на многаја лета: ваша мржња и моја љубав
Наша је застава данас небо
Моја је отаџбина од вајкада земља
И још ћемо се вијугати на боговским вешалима
Аман
Али нове болове осветиће барбарогеније.
Љубомир Мицић (1895-1971)
За све вас који желите да научите нешто Ново. А СТАРО

У циљу лакшег и бољег разумевања градива планирајте да ове дивне пролећне дане проведете ПЕРИПАТЕТИЧКИ. Свака субота... до лета!
Предлози:
Посета Новом гробљу као највећем културно-историјском споменику у Београду
Посета спомен соби Исидоре Секулић у Универзитетској библиотеци "Светозар Марковић"
Посета месту где је одиграна прва фудбалска утакмица на Балкану (Галерија САНУ у Кнез Михаиловој)
Посета инспиративним местима песника између два рата (буџаци и сокаци у ужем градком језгру)
Посета Музеју кинотеке
Обилазак лепих и занимљивих грађевина Београда
...



Милош, Иво, Растко, Момчило



У сусрет "Госпа Ноли"

Доле наведени филмови се, као и Исидорина приповетка, баве односом појединца (дошљака који услед разних неприлика долази у нову средину) и средине (групе која дуго живи на окупу и "дише као једнан") која жели да га, дирнута невиношћу и безазленошћу придошлице, сачува од злог света који их окружује.
Ко смо? Одакле смо? Коме припадамо? Шта мислимо о себи, а шта мислимо о другом?
Као идеалан саундтрек може да послужи песма "God is in the house"



Подсећам вас на подједнако важне личности истог периода.
Сетите се народних епских песама и жена у њима: или су "СТАРЕ мајке" или су "ВЈЕРНЕ љубе". Или "копају" очи, или "грде" лице, или секу шишке! Е, ових пет се са тим сложиле не би!
ЖИВЕЛЕ ЖЕНЕ
Љубица, Мага, Исидора


За све оне који не препознају горе уметнуте даме то су: Љубица Марић(богиња), Марија Магазиновић(богиња) и Исидора Секулић(богиња). Све остале информације наћи ћете на www.google.com.

Верујем да су сви горе наведени људи, као сведоци највећих ратних разарања и стравичних догађаја који су приказали Човека у новом светлу, имали само један сан о будућности који најбоље може да опише...



Наставни материјал за четврти разред



Списак лектира за четврти разред:
Хамлет - В. Шекспир
Фауст - В. Гете
Злочин и казна - Ф. М. Достојевски
Странац - А. Ками
Хазарски речник - М. Павић
Проклета авлија - И. Андрић
"Дервиш и смрт" - М. Селимовић
"Корени", Време смрти (I део) - Д. Ћосић
Енциклопедија мртвих - Д. Киш
"Прољећа Ивана Галеба" - В. Десница
Чекајући Годоа - С. Бекет
Мајка Храброст и њена деца - Б. Брехт

Овде можете наћи текстове за ЧЕТВРТИ РАЗРЕД

ОВЕ ГОДИНЕ ЋЕ ОПШТЕ МЕСТО СВИХ ЧАСОВА БИТИ ПАЦИФИЗАМ



"Ох, Барбара
каква је СВИЊАРИЈА тај рат
и шта је са тобом сада
под кишом од гвожђа,
од ватре, челика, крви..."
Жак Превер



За погледати:

- Big Wednesday (Дан великих валова)

- MASH (филм, не серија)

За послушати (и погледати):

- Тренодија (тужбалица) за жртве Хирошиме - К. Пендерецки


- Идиотек - Радиоглаве


У сусрет "Странцу"
Уметничко дело као огледало у чијем се одразу огледа сам посматрач. У случају овог романа испитује се и на тест ставља систем моралних/духовних вредности читаоца/гледаоца/публике/друштва.
Сличности између романа и филма



У сусрет "Проклетој авлији"
"I shot a man in Reno just to watch him die..."



Бертолд Брехт "Мајка Храброст и њена деца"



sanjaradosavljevic@sveti-sava.edu.rs

Визија: Мислим, дакле постојим!
Мисија: Carpe diem!

Распоред осталих активности
Школска 2015/2016. година
Отворена врата и консултације са ванредним ученицима: понедељак 3. час
Допунска настава: понедељак 7. час/претчас
Додатна настава: пре подне: уторак 7 час/ поподне: среда претчас
Лингвистичка секција: поподне: петак претчас
Пројекат Интернест у сарадњи са Библиотеком плус: април, мај


Препорука за читање и дискусију:

1. Ерленд Лу "Наиван. Супер", "Волво камиони"
2. Јустејн Гордер "Софијин свет", "Мистерије пасијанса"
3. Џ. Д. Селинџер, "Ловац у житу/ражи"
4. Ђовани Бокачо, "Декамерон"
5. Зоран Живковић, "Немогуће приче" 1 и 2 (за љубитеље фантастике)

Доситеј је написао на Карађорђеву молбу. Била је химна Првог српског устанка.
Востани Сербие!




Читалачке обавезе у школској 2015/2016. години

Лектира за 2. разред:

септембар Д. Михајловић, "Кад су цветале тикве", Молијер "Тврдица"
октобар Ј. Стерија Поповић "Кир Јања" ("Тврдица")
новембар А. С. Пушкин, "Евгеније Оњегин"
децембар П. П. Његош, "Горски вијенац"
март О де Балзак "Чича Горио"
април Н. В. Гогољ "Ревизор"
мај Л. Н. Толстој "Ана Карењина", С. Сремац "Зона Замфорова"
јун Б. Нушић, "Народни посланик"

Лектира за 4. разред:

септембар И. Андрић, "Проклета авлија"
октобар А. Ками, "Странац", В. Шекспир "Хамлет"
новембар Гете, "Фауст", Булгаков "Мајстор и Маргарита"
децембар Б. Брехт, "Мајка Храброст и њена деца", С. Бекет "Чекајући Годоа"
јануар М. Селимовић, "Дервиш и смрт", А. Тишма, "Употреба човека"
март Ф. Достојевски, "Злочин и казна", Д. Киш "Енциклопедија мртвих"
април Д. Ћосић "Корени", "Време смрти", 1. књига
мај М. Павић "Хазарски речник"

Читајте креативно! Имаћете оригинално мишљење!



Примери метода активне наставе:

1. Приказ Исусовог распећа у ликовној уметности, 1. разред

Prikaz Isusovog raspeca u likovnoj umetnosti

2. Међуратна књижевност у Европи и код нас 3. разред (корелација са ликовном и филмском уметности и историјом)



Medjuratna knjizevnost u Evropi

Medjuratna knjizevnost u Srbiji




Прочитајте више на
http://svetfilma.rs/film/11-un-chien-andalou-andaluzijski-pas-1928/

Пројекат: Интернест, Медијска писменост

Ове године бавимо се посматрањем медија, познатијим по називу медијски мониторинг. Урадили смо анкету Тинејџери и медијски мониторинг, посматрали присуство Дома омладине у одабраним медијима и утицај медија на омладину. Резултате наших истраживања можете погледати у прилогу. Очекујемо одличне реакције!
Интернест тим 2015: Марија Симић, Асја Ригонат, Јелена Васиљевић, Марија Стошић и Јована Милосављевић



Тинејџери и медијски мониторинг

Медијски мониторинг: Утицај медија на омладину и језичку културу



Одлучили смо да се бавимо медијима и придружили се Интернест тиму 2014. године. Дискутовали смо о књизи др Маје Вукадиновић "Звезде супермаркет културе" која нас је мотивисала да посматрамо савремену културу. Учили смо о медијској писмености и њеном значају, али и истраживали како проводимо слободно време и шта читамо. Видео је део нашег представљања на Фестивалу креативности у јуну 2014. године.
Ове године бавимо се посматрањем медија. Очекујемо одличне реакције!



Medijska pismenost

Anketa

andjaalander@sveti-sava.edu.rs

ПРВО ИЗДАЊЕ ВУКОВОГ РЈЕЧНИКА 1818. ГОДИНЕ





НОВО ДОБА




СВЕВРЕМЕНОСТ


Јесен, и живот без смисла. Провео сам ноћ у затвору са неким Циганима.
Вучем се по каванама. Седнем до прозора, и загледам се у маглу и у румена,
мокра, жута дрвета. Где је живот? Оне крваве, црвене, топле шуме, непрегледне
пољске шуме, како ме уморише. Војник сам, о, нико не зна, шта то значи. Али у
овој бури, што је завртела мозак свету, мало је људи, који тако слатко и мирно
живе као ја. Вучем се тако од града до града, и шетам се под овим јесењим
дрвећем руменим и жутим, које има на мене исто толико утицаја као на Хафиса
вино. (М. Црњански)





ОТВОРЕНА ВРАТА ВРАТА: СРЕДА НЕПАРНА СМЕНА 4. ЧАС, ДОБРО ДОШЛИ

nadamandic@sveti-sava.edu.rs

otvorena vrata: četvtrak, treći čas, neparna smena

Nemojte, dakle, dragi zemljače, tako osetljiv biti na Lizinu zatvorenost. Kao njena prijateljica, i već šest godina podanica engleske krune, uveravam vas da Elizabetina tajanstvenost nije ni deo ženske koketerije, ni znak nepoverenja prema vama. Elizabetina tajanstvenost je njen karakter, sa jedne strane, karakteristika njenog naroda sa druge. U jednoj staroj anglosaksonskoj legendi ovako proveravaju da li je junak dostojan časti: Je li pun vrlina? Je li neustrašiv? Je li ćutljiv?

Mislite li da ja o Arčibaldu posle šest nedelja bdenja pored njegove bolesničke postelje i posle šest godina braka znam mnogo više nego vi o Elizabeti? Međutim, nešto sam razumela: malo znam ne zato što me Arčibald malo voli, već zato što nije prilično o sebi govoriti bilo kome. Jedno od najengleskijih pitanja koje možete čuti obelodanjuje baš britansku opsednutost priličnošću:

- Do people generally? – pitaju, da bi znali šta im je činiti.

E, pa da znate, people se generally u Engleskoj ne poveravaju, što, rekla bih, ne govori toliko o njihovoj hladnoći i zatvorenosti, kako se vama donekle ispravno čini, koliko o njihovoj pristojnosti. Poveravanje se ovde doživljava kao nepristojno razgolićavanje, a sposobnost čoveka da svoju muku za sebe zadrži, dokaz je karakterne čvrstine i priličnosti…

Slobodan Selenić





Rodio se na Jonskom moru, na obalama punim sunca, tamnih vrtova i bledih statua. Kao galeb, okupao se u azuru, svetlosti i mirisu večito svetlih boja. Majka ga je nosila po studenim senkama drveća čije je lišće mirisalo mirisom sna.

Ali detetom on je otišao na sever, gde je nebo belo i gde je sunce hladno. Jedna bolna misao opominjala ga je, kao rana, na njegove sunčane obale, tamne vrtove i mirne statue. I zajedno s talasima i vetrovima, on je plakao dugo i neutešno na žalovima tuđeg i melanholičnog mora.

Tako mnogo godina. Ali najzad, kada su njegove kose, plave kao mrtvo lišće, postale bele; kada su njegove strasne i velike oči koje su nekad imale boju zimskog limunovog granja ili plitkog mora, postale mutne; kada je u svojim venama osetio jesen koja više nema svog proleća, on se vratio u Joniju.

Sve je tamo bilo kao i pre, pa ipak on nije mogao da pozna sunčane obale strasnog Jonskog mora, zato što on sam nije bio više isti. Bolno on stište oči i pogleda duboko u sebe. I gle, tamo on viđe sve onako kako je pre bilo.

Секција креативног писања и читања - понедељак 13.05-13.50
Додатна настава - уторак претчас
Отворена врата - понедељак 3.час у непарној смени
Допунска настава - среда претчас

jelenadjordjevic@sveti-sava.edu.rs


КРЕАТИВНО ПИСАЊЕ И ЧИТАЊЕ- професор Јелена Ђорђевић,

„Дружина Скерлић“

Ова гимназијска литерарна дружина је започела свој рад на Видовдан, 28. јуна, 1916. године за време Првог светског рата у Изесу, у Француској, а наставила га између два рата у оквиру Четврте мушке гимназије у Београду (данас Гимназија „Свети Сава“). Име дружине дато је у част две године раније преминулог Јована Скерлића, књижевника, критичара и помагача српске омладине. Последња седница дружине је одржана 31. августа 1918, јер су убрзо уследили ослобађање Србије и крај рата, па се већина чланова вратила у своју домовину да настави школовање.
Ђаци у Четвртој мушкој гимназији су желели да оснују своју дружину, а пошто су старији ученици гимназије били управо они који су били чланови „Дружине Скерлић“ у Изесу, прогласили су се за легитимног наследника дружине настале у Француској. Основали су ђачку дружину 6. септембра 1919. године , а 26. новембра исте године су упутили допис министарству просвете Краљевине СХС да им да формалну дозволу за рад, као и приступ архиви и библиотеци дружине из Изеса.
Почетком 1920. године одобрен им је приступ архиви, а неколико месеци касније је и библиотека из Изеса пресељена у Четврту мушку гимназију, где je настављена традиција гимназијске „Дружине Скерлић“ из Француске.
Циљ дружине је био литерарно и друштвено образовање ученика виших разреда и упознавање југословенских и страних књижевника. На својим окупљањима су читали своје радове и критиковали једни друге. Сви чланови су плаћали чланарину која је коришћена за организовање састанака и куповину књига, а део новца је одлазио у Фонд за помоћ сиромашним ученицима. Дружина је уз одобрење директора гимназије, бирала једног професора који је присуствовао седницама и исправљао њихов рад, ако је било потребно. Занимљиво је да су ђаци за свог надзорника најчешће бирали Момчила Настасијевића (касније познатог песника) што говори да је био један од омиљених професора.
Дружина је бројала 52 члана, што је тада била скоро четвртина од укупног броја ученика гимназије. Библиотека дружине је 1921. године бројала 818 књига. Једни од значајних ученика ове дружине били су: Десимир Благојевић (касније познати песник), Матеја Матејић (касније свештеник и познати песник из дијаспоре), Никола Шоп (касније познати хрватски песник), Александар Сингер (касније дугогодишњи председник Савеза Јеврејских општина Југославије и Савеза Јеврејских заједница), као и многи други. Циљ рада је до краја дружине био да развија код ученика смисао за лепу књижевност, уметност, науку, самокритику, заједнички рад, и да их национално васпитава.
Током Другог светског рата су била забрањена било каква ђачка окупљања, али је Дружина и даље постојала у тајности, мада је интересовање потпуно опало. Након ослобођења Београда Дружина је формално постојала још годину дана, а затим је званично укинута 3. октобра 1945. године. Дружина је иза себе оставила богату књижницу која броји преко 500 књига из свих књижевних родова.

Баштинећи традицију „Дружине Скерлић“ од 2014. године у Гимназији „Свети Сава“ постоји радионица креативног писања и читања са истим циљем, да код ученика развија смисао за лепу књижевност, уметност, науку, самокритику и заједнички рад.

Петар Видосављевић, члан секције Креативног писања.


ЛИТЕРАРНА- професор Анђа Аландер,


НОВИНАРСКА-професор Борислав Младеновић,

ДРАМСКА -професорке Сања Радосављевић и Јелена Меселџић





ОБЛАСТИ АУТОРИ И ДЕЛА ЗА ПИСМЕНИ ЗАДАТАК НА МАТУРСКОМ ИСПИТУ ИЗ СРПСКОГ ЈЕЗИКА И КЊИЖЕВНОСТИ ЗА ШКОЛСКУ2014/15. ГОДИНУ


1. ЖЕНСКИ ЛИКОВИ У НАРОДНОЈ ЕПИЦИ
2. СТАРА КЊИЖЕВНОСТ, АНТИЧКА КЊИЖЕВНОСТ-СОФОКЛЕ ,,АНТИГОНА"
3.МЕЂУРАТНА КЊИЖЕВНОСТ-М. ЦРЊАНСКИ-ПОЕЗИЈА И ПРОЗА (,,СЕОБЕ", ,,ЛИРИКА ИТАКЕ", ,,СТРАЖИЛОВО")
4.СРПСКА МОДЕРНА- БОРА СТАНКОВИЋ- РОМАН ПРИПОВЕТКА И ДРАМА (,,НЕЧИСТА КРВ", ,,У НОЋИ", ,,КОШТАНА")
5.ПОЕЗИЈА СРПСКИХ ПЕСНИКА РОМАНТИЗМА (ИЗБОР)
6.АНДРИЋЕВО СТВАРАЛАШТВО ОД 1. ДО 4. РАЗРЕДА ГИМНАЗИЈЕ
7.МОТИВ ОТУЂЕЊА У ДЕЛИМА САВРЕМЕНЕ КЊИЖЕВНОСТИ (КАФКА, КАМИ, БОРХЕС, БЕКЕТ)
8.Ј.В.ГЕТЕ ,,ФАУСТ" (ПРВИ ДЕО)



ИСПИТНА ПИТАЊА
1. разред

Проучавање књижевног дела
1. Подела књижевности
2. Одлике књижевних родова (лирика, епика, драма)
3. Анализа Софоклове трагедије „Антигона“
4. Анализа народне баладе „Хасанагиница“
5. Структура епског дела (на примеру епске песме „Бановић Страхиња“)
6. Одлике приповетке (на примеру приповетке Лазе Лазаревића „Први пут с оцем на јутрење“)

Књижевност старог века
1. Хомер: „Илијада“ (увод у структуру спева, ток радње, ликови)
2. „Еп о Гилгамешу“ (анализа 8.плоче)

Средњовековна књижевност
1. Одлике и подела средњовековне књижевности
2. Почеци словенске писмености – рад Ћирила и Методија
3. Прва словенска писма и рецензије
4. Српска средњовековна биографија - Сава Немањић: „Житије светог Симеона“
5. Деспот Стефан Лазаревић: „Слово љубве“
6. Јефимија: „Похвала кнезу Лазару“

Народна (усмена) књижевност
1. Подела народне књижевности на родове и врсте
2. Анализа народне лирске песме „Српска дјевојка“
3. Анализа народне епске песме „Ропство Јанковић Стојана“
4. Анализа народне епске песме „Диоба Јакшића“
5. Подела народне прозе

Хуманизам и ренесанса
1. Одлике ренесансне књижевности у Европи и код нас
2. Франческо Петрарка: „Канцонијер“ (избор)
3. Виљем Шекспир: „Ромео и Јулија“ (анализа трагедије)

Класицизам
1. Молијер: „Тврдица“

Српски језик
1. Књижевни језици на јужнословенском језичком подручју до 19. века
2. Гласовне алтернације (палтализација, сибиларизација, непостојано а, једначење сугласника по звучности, једначење сугласника по месту творбе, прелазак л у о, губљење сугласника)



2. разред

Просветитељство
1. Доситеј Обрадовић: „Писмо Харалампију“ (просветитељске идеје)
2. Доситеј Обрадовић: „Живот и прикљученија“ (мотиви и поуке)

Сентиментализам и класицизам
1. Јован Стерија Поповић: „Тврдица“ („Кир Јања“) – анализа комедије

Романтизам
1. Основна обележја романтизма
2. А.С.Пушкин: „Евгеније Оњегин“ (роман у стиховима, романтичарски јунак)
3. Џ.Г.Бајрон: „Путовање Чајлда Харолда“ (анализа поеме)
4. Вук С. Караџић – рад на сакупљању народних умотворина
5. Вук С. Караџић – први српски критичар и полемичар
6. П.П.Његош: „Горски вијенац“ (историјска основа, композиција дела)
7. П.П.Његош: „Горски вијенац“ (ликови)
8. Бранко Радичевић: „Кад млидија умрети“ (анализа песме)
9. Ђура Јакшић: „На Липару“ (анализа песме „Вече“или „Поноћ“)
10. Ј.Ј.Змај: „Ђулићи“ и „Ђулићи увеоци“ (анализа песама)
11. Лаза Костић: „Међу јавом и мед сном“ (анализа песме)

Реализам
1. Основна обележја реализма и представници
2. Оноре де Балзак: „Чича Горио“ (анализа романа)
3. Н.В.Гогољ: „Ревизор“ (структура Гогољеве комедије, ликови)
4. Милован Глишић: „Глава шећера“ (анализа приповетке)
5. Лаза Лазаревић: „Ветар“ (анализа приповетке)
6. Радоје Домановић: „Данга“ (анализа приповетке)
7. Бранислав Нушић: „Народни посланик“ (анализа комедије)

Лектира
1. Л.Н. Толстој: „Ана Карењина“ (анализа приповетке)
2 . Драгослав Михајловић: „Кад су цветале тикве“

Српски језик
1. Врсте речи – именице, заменице, придеви, бројеви, глаголи, предлози,
прилози, узвици, везници и речце

3. разред

Модерна
1. Одлике парнасизма, симболизма и импресионизма
2. Шарл Бодлер: „Албатрос“ (анализа песме)
3. А.П.Чехов: „Ујка Вања“ (анализа драме, ликови)
4. Алекса Шантић: „Вече на шкољу“ (анализа песме)
5. Јован Дучић: „Јабланови“ (анализа песме)
6. Милан Ракић: „Искрена песма“ или „Јасика“ (анализа песме)
7. Владислав Петковић Дис: „Можда спава“ (анализа песме)
8. Борислав Станковић: „Коштана“ (анализа драме, ликови)
9. Борислав Станковић: „Нечиста крв“ (тема, композиција романа, ликови)

Међуратна књижевност
1. Одлике експресионизма, футуризма и надреализма
2. Ф.Г.Лорка: „Романса месечарка“ (анализа песме)
3. Душан Васиљев: „Човек пева после рата“ (анализа песме)
4. Милутин Бојић: „Плава гробница“ (анализа песме)
5. Иво Андрић: „Еx Понто“ (анализа дела)
6. Милош Црњански: „Суматра“ (анализа песме)
7. Милош Црњански: „Сеобе И“ (тематски слојеви романа, ликови, композиција)
8. Исидора Секулић: „Госпа Нола“ (анализа приповетке)

Лектира
1. Ф.Кафка: „Процес“ (одлике модерног романа, лик Јозефа К.)
2. Иво Андрић: „На Дрини ћуптија“ (композиција хронике, тематски слојеви, ликови)

Српски језик
1. Грађење речи – основни појмови о деривацији (извођењу) речи
2. Основни појмови о грађењу сложеница
3. Основни појмови о терминологији и терминима
4. Појам и врсте синтагми
5. Основне конструкције предикатске реченице
6. Безличне реченице
7. Реченице са сложеним предикатом
8. Апозитив и апозиција


4. разред

Савремена поезија
1. Миодраг Павловић: „Научите пјесан“ (анализа песме)
2. Васко Попа: „Каленић“ (анализа песме)
3. Васко Попа: „Манасија“ (анализа песме)
4. Десанка Максимовић: „Тражим помиловање“ (избор)

Савремена проза
1. Албер Ками: „Странац“ (апсурд и отуђење Камијевог јунака)
2. Иво Андрић: „Проклета авлија“ (приче и приповедачи, структура романа, симболи)
3. Меша Селимовић: „Дервиш и смрт“ (одлике романа-исповести, лик Ахмеда Нурудина)
4. Добрица Ћосић: „Корени“ (историјско и модерно у роману, тема, ликови)


Савремена драма
1. Семјуел Бекет: „Чекајући Годоа“ (одлике антидраме)
2. Бертолд Брехт: „Мајка Храброст и њена деца“ (одлике епског позоришта)

Лектира
1. Виљем Шекспир: „Хамлет“ (анализа трагедије)
2. Јохан Волфганг Гете: „Фауст“ (тема, структура драме, лик и симболика Фауста)
3. Ф.М.Достојевски: „Злочин и казна“ (тема, структура романа, ликови)

Српски језик
1. Независне реченице – обавештајне, упитне, жељне, заповедне и узвичне
2. Напоредни односи међу независним реченицама унутар сложене: саставни, раставни, супротни, искључни, закључни и градациони
3. Систем зависних реченица – изричне, условне, односне, допусне, месне, намерне, временске, поредбене, узрочне, последичне
4. Значења глаголских облика (презент, перфекат, футур, аорист, имперфекат, плусквамперфекат, императив, потенцијал, футур II)
Унесите текст странице (таба) овде. Можете користити дугмиће изнад како би га уредили.



„Гимназија формира интелигенцију и карактер, можда више, снажније, и у неким правцима дубље,
него универзитет;
она је од великог утицаја на дух и моралну вредност будућих интелектуалних нараштаја.
Поред универзитета, од ње највише зависи каква ће се морална и духовна атмосфера развити у држави, какав ће тим добити њена цивилизација, и напослетку да ли ће се успоравати или ометати развијање великих личности, у којима се до највећег степена изражавају особине једног народа.“
- Јован Цвијић


Предметни професори:
Аландер Анђа
Мандић Нада
Радосављевић Сања
Ђорђевић Јелена
Борислав Младеновић
Радосављевић Јасмина
Сандра Бероња

Слика школе
Свети Сава
Панел за запослене Гимназија „Свети Сава” © 2017. Сва права задржана. Израда веб сајта Веб секција школе