Огласна табла (обавештења, испити...)


ОБАВЕШТЕЊЕ за ученике других гимназија и Туристичко-угоститељске школе који ће похађати италијански језик у нашој школи

Пријаве испита за септембарско-октобарски испитни рок школске 2020/2021.године

Распоред разредних и ванредних испита у августовском испитном року школске 2019/2020. године.

Распоред припремне наставе за полагање разредноих испита

Пријава испита за ученике август 2020

Прикажи све...

БМК


Корисни линкови







Српски језик и књижевност



Језик кости нема,али кости ломи



Моја имејл адреса:
borislavmladenovic@sveti-sava.edu.rs
Време отворених врата: Средом за време четвртог часа у парној смени!
Допунска настава се одржава петком, и то: претчас у преподневној смени, тј. осми час у послеподневној.
Ово су линкови сајтова на којима можете наћи разне подстицаје за даљи рад...
https://archive.org/
http://www.rastko.org.rs/


Наставни материјал за први разред


Списак лектира за први разред:
Данило Киш - "Рани јади"
Софокле - "Антигона"
"Еп о Гилгамешу"
Хомер - "Илијада" (одломци)
Мирослав Антић - "Тако замишљам небо"
Љубомир Симовић - "Хлеб и со"
Данте Алигијери - "Пакао"
Ђовани Бокачо - "Декамерон" (избор)
Вилијем Шекспир - "Ромео и Јулија"
Мигел Сревантес - "Дон Кихот" (избор)
Душан Радовић - "Плави жакет"
Марин Држић - "Новела од Станца"
Молијер - "Тврдица"

Овде можете наћи текстове за ПРВИ РАЗРЕД


Чудовишта, демони и утваре античког света

Преко различитих натприродних бића човек је желео да представи своја осећања и мисли о свету који га окружује, али и о свету који крије у себи.
Помоћ при истраживању:
http://www.sparknotes.com/lit/gilgamesh/characters/
http://www.theoi.com/
https://blog.oup.com/2013/12/gods-mythology-homer-iliad-ancient-greek-art/
http://odyssey_08540.tripod.com/monsters.html
http://www.danteinferno.info/characters/

Помоћ при читању Дантеовог "Пакла"
У линковима испод имате два музичка дела која су инспирисана Дантеовим спевом. Оба дају бољи увид у књижевни свет самог дела пошто су се аутори бавили детаљима из спева (атмосфера, осећања књижевног лика, приказ самог пакла, митска бића, појединачни грехови...) Листово дело обрађује и "Пакао" и "Чистилиште" и "Рај", док су се момци из Бразила оријентисали само на први део "Божанствене комедије". Уживајте!


Дантеова симфонија


Ромео и Јулија
Мотив лудила

Посебно обратите пажњу на ове Јулијине стихове који дочаравају човека растргнутoг између начела епохе MEMENTO MORI! и CARPE DIEM!, између љубави и смрти, које отварају врата мотиву лудила, једном од најучесталијих мотива у светској књижевности епоха које долазе после ренесансе.
ЈУЛИЈА:
А шта ако је то отров што монах
лукаво спреми да ми буде смрт,
да њега овај не бешчасти брак,
јер ме је раније венчао с Ромеом?
Бојим се да јесте; ал' мислим да није,
јер је он увек прави светац био.
Па ипак, ако се, кад будем лежала
у гробници, пробудим пре него
Ромео дође да ме ослободи?
Да страхоте! Зар се нећу угушити
у гробници у чију гадну чељуст
здрав ваздух никад не уђе, и умрети
пре него што ми мој Ромео дође?
Или, ако живим, зар није могућно
да на ужасан призор смрти, ноћи,
због стравичности места у тој старој,
засвођеној катакомби, где се
већ вековима гомилају кости
сахрањених предака ми свих;
где крвав Тибалт одскора погребен
трунући лежи у покрову свом;
где, како кажу, у неко доба ноћи
долазе духови - вај, авај, зар није
могућно да ћу, пробуђена рано,
због гнусног смрада, крикова ко крик
мандрагоре кад је чупају из земље,
на који живи смртници полуде, -
да ћу, пробуђена, шенути памећу
и, окружена страхотама свим,
махнито се играти костима
предака својих и унакаженом
Тибалту скинути покров, и у том
беснилу кошчурдом каквога великог
рођака, ко тојагом, расцопати свој
очајни мозак?




Наставни материјал за други разред


"We're teachers of the funk
And not of empty popping"



Списак лектира за други разред:
1. "Тврдица"- Јован Стерија Поповић
2. Живот и прикљученија - Доситеј Обрадовић
3. Евгеније Оњегин, Цигани (поема) (одломак) - А. С. Пушкин
4. "Горски вијенац" - Његош
5. Чича Горио - Балзак
6. Ревизор - Гогољ
7. Ана Карењина - Толстој
8. "Зона Замфирова" - Сремац
9. "Народни посланик" - Нушић
10. Поварета - Матавуљ
11. Мост на Жепи - Андрић
12. "Вечити младожења" - Јаков Игњатовић

Овде можете наћи текстове за ДРУГИ РАЗРЕД

Путовање као чин културе које, пошто човек упозна себе и свет око себе, води у одметништво као директан начин мењања тог истог себе и света око себе.

Растко Немањић - одметничко име Сава
Гаврило Стефановић а.к.а. Гаврил Ст. Венцловић
Димитрије Обрадовић а.к.а. Доситеј
Захарија Стефановић - одметничко име Захарија Орфелин



Драги ученици, испод се налазе теме о којима можете написати радове и тако реализовати део програма за други разред. Кроз читање лектире и осмишљавање, писање и уређивање својих радова умногоме ћете унапредити своја тренутна сазнања, што ће вам помоћи да боље савладате градиво и пратите предавања (она на даљину или регуларна). Радови нека буду у форми писмених задатака. У уводу се ослоните на појам из наслова. Разрада треба по пасусима да буде уређена. Сваки пасус је једна теза, један ваш аргумент, једна целина. Закључак је свеопшти осврт на читав рад. Рад треба да има две писане странице. Нисам сигуран колико је то страница куцаног текста. Потребно је да ми пошаљете черити рада, два из европског, два из домаћег реализма. На тај начин ћете одрадити део програма. Све радове и све информације можете слати, тј. добити на borislavmladenovic@sveti-sava.edu.rs

Када изаберете тему, јавите се да вам потакно објасним како и шта! Уживајте!

Европски реализам:
1. Еженови учитељи живота
2. Мотив љубави у роману "Чича Горио"
3. Пожељне лажи и мрске истине у салонским разговорима ("Чича Горио")
4. Оговарања и оштре упадице у разговорима највиших и најнижих друштвених кругова Париза ("Чича Горио")
5. Непристојне понуде и моралне дилеме јунака ("Чича Горио")
6. Анализа једне приповетке Гија де Мопасана по избору
7. "Ана Карењина", моји утисци
8. Стилске одлике, начела и представници књижевнности епохе реализма
9. Разлике у стиловима епоха, романтизам vs. реализам

Домаћи реализам:
1. Психолошки портрет јунака приповетке "Ветар" (Лаза Лазаревић)
2. Социјални контекст приповетке "Глава шећера" (Милован Глишић)
3. Смешно и озбиљно-смешно (иронично) у приповеци "Данга" (Радоје Домановић)
4. Књижевност као друштвена и политичка критика ("Данга", Радоје Домановић) и ("Госпођа министарка", Бранислав Нушић)
5. Сукоб генерација у роману "Вечити младожења" Јакова Игњатовића, сукоб младих и старих
6. Неостварени снови и случајни успеси јунака романа "Вечити младожења"
7. Ангажованост као императив уметности

Додатни рад: погледајте спотић изнад. Одаберите било који стих из песме (нађите на нету), било који цитат из видеа и напишите о њему један есеј, један рад. Тема је потпуно слободна, а можете је везати и за епоху реализма у књижевности. Размишљајте!

Наставни материјал за трећи разред


Списак лектира за трећи разред:
Антон Павлович Чехов - "Ујка Вања"
Ернест Хемингвеј - "Старац и море"
Борисав Станковић - "Коштана"
Борисав Станковић - "Нечиста крв"
Сергеј Јесењин - Поеме и песма
Франц Кафка - "Процес"
Иво Андрић - "На Дрини ћуприја"
Милош Црњански - "Сеобе"
Поезија Рада Драинца
Иво Андрић - "Еx Ponto"
Исидора Секулић - "Госпа Нола"
Растко Петровић - "Људи говоре"

Овде можете наћи текстове за ТРЕЋИ РАЗРЕД

У сусрет Бодлеру, Станковићу и другим песницима лепоте...

ПРВА ЕЛЕГИЈА
(кликнути за чути и видети!!!)

Ко би, да крикнем, ко би ме чуо из чета
анђеоских? па чак и да ме ненадно
привине неки на срце: ишчилео ја бих
од његовог снажнијег бића, Јер шта је лепота
ако не сам почетак страшнога, који смо таман
још кадри да поднесемо
,па му се тол'ко
дивимо само зато што с нехајним презиром неће
да нас разори. Сваки је анђео страшан...
(Рилке, Девинксе елегије)




Као смернице при читању "Коштане" и "Нечисте крви", "Госпа Ноле" можете користити емисије које су у додатном материјалу за трећу годину у линку изнад!!!
Наравно, можете погледати и филмове како би вам било јасније.
Поштује редослед да вам се не би одмах згадило!

https://www.youtube.com/embed/SeV7zVUymkA&t=785s
(анализа филма "Осмех Мона Лизе")

(анализа филма "Пси од сламе")

(анализа филма "Лепота порока")

"ИЗГУБИТЕСЕУСАДРЖАЈУСТОТИНУВАМБОГОВА!"


Манифест футуризма
1. Хоћемо да певамо о љубави према опасности, енергији и ужурбаности.
2. Основни елементи наше поетике биће храброст, дрскост и побуна.
3. Књижевност је до сада величала замишљену непокретност, екстазу и дремеж. Ми хоћемо да уздигнемо агресију, грозничаву несаницу, усиљени марш, ризични скок, пљесак и удар песнице.
4. Објављујемо да су дивоте света обогаћене новом лепотом: лепотом брзине. Тркачки аутомобил са хаубом украшеном великим цевима налик на змије са експлозивним дахом...урлајуће моторно возило које као да се покреће ватром из митраљеза лепше је од победе код Самотракија.
5. Хоћемо да певамо човеку за воланом, идеалној осовини целе земље, док она јури својом орбитом.
6. Песник мора испунити себе топлотом, гламуром и генијалношћу да би појачао жар примордијалних елемената.
7. Лепота постоји само у борби. Нема ремек-дела чији карактер није агресиван. Поезија мора да представља насилни обрачун са непознатим силама, приморавајући их да се потчине човеку.
8. Налазимо се на крајњем рту векова! Каква је данас корист од гледања у прошлост када морамо отворити мистериозне капке немогућег? Време и Простор умрли су јуче. Већ сада живимо у апсолутном, јер већ смо створили вечну, свеприсутну брзину.
9. Хоћемо да славимо рат – једини лек за свет – милитаризам, патриотизам, деструктивне чинове анархиста, дивне смртоносне идеје и презир према женама.
10. Хоћемо да уништимо музеје и библиотеке, да се супротставимо моралу, феминизму и сваком опортунизму и утилитаристичком кукавичлуку.
11. Певаћемо о великим гомилама заведеним радом, задовољством и побуном; о разнобојном и полифоном таласу револуција у савременим престоницама; о ноћним вибрацијама арсенала и радионаца обасјаних насилним електричним месецима; о прождрљивим железничким станицама које гутају пурњајуће змије; о фабрикама које су за облаке закачене нитима дима који испуштају; о мостовима који су се, попут гимнастичара, пружили преко корита осунчаних река; о авантуристички настројеним парњачама које њушкају хоризонт; о локомотивима великих груди које, попут огромних челичних коња са високим димњацима уместо узда, пућкају по шинама и о клизећем лету аероплана чији пропелери звуче као лепетање барјака и аплауз ентузијастичне публике.
Поетика Футуризма

Слушај најгласније!!!
Бука као Нова Музика (Интонарумори)
Мајк Патон

Гледај најјасније!!!
Казимир Маљевич, Црни квадрат, 1915.
Казимир Маљевич

ЗЕНИТИЗАМ

БАРБАРОГЕНИЈЕ
Моја нова песма је бесна муња матере сунца
Сав обруча земље је горући екватор
Хеј откуда ви зраци побуне марсове
Моји су осећаји отупели за обичне љубави људске
Ти чија се то мржња укочила под мојим погледом
Моја су плећа преуска за бунтовне валове нових планета
Мада поносан љубим једну једину жену
Авај
Само сам нов земаљски човек старог невремена
Лако је вама лака марсовска телеса
Ви можете падати и ломити крила колико вам драго
Ви можете у слободи да се уздигнете
Ја
Ја не смем ни да поклекнем
А камоли пасти на овој планети
Још дивљачки сам везан и не могу да се пропнем
Ах дивље би да рикнем у планине балканскога континента
Зверски ухваћен у лисичине истока и запада
Јаој
О ви марсове бедевије и сулуди фантоми
И ви ждралови раскринкане европске венере
Ви не знате за грчеве ове тужне једном прегажене земље
Ви ни не слутите проклете турске меридијане
Ваша су браћа узалуд локала младу балканску крв
Нека – на многаја лета: ваша мржња и моја љубав
Наша је застава данас небо
Моја је отаџбина од вајкада земља
И још ћемо се вијугати на боговским вешалима
Аман
Али нове болове осветиће барбарогеније.
Љубомир Мицић (1895-1971)
За све вас који желите да научите нешто Ново. А СТАРО

У циљу лакшег и бољег разумевања градива планирајте да ове дивне пролећне дане проведете ПЕРИПАТЕТИЧКИ. Свака субота... до лета!
Предлози:
Посета Новом гробљу као највећем културно-историјском споменику у Београду
Посета спомен соби Исидоре Секулић у Универзитетској библиотеци "Светозар Марковић"
Посета месту где је одиграна прва фудбалска утакмица на Балкану (Галерија САНУ у Кнез Михаиловој)
Посета инспиративним местима песника између два рата (буџаци и сокаци у ужем градком језгру)
Посета Музеју кинотеке
Обилазак лепих и занимљивих грађевина Београда
...



Милош, Иво, Растко, Момчило



У сусрет "Госпа Ноли"

Доле наведени филмови се, као и Исидорина приповетка, баве односом појединца (дошљака који услед разних неприлика долази у нову средину) и средине (групе која дуго живи на окупу и "дише као једнан") која жели да га, дирнута невиношћу и безазленошћу придошлице, сачува од злог света који их окружује.
Ко смо? Одакле смо? Коме припадамо? Шта мислимо о себи, а шта мислимо о другом?
Као идеалан саундтрек може да послужи песма "God is in the house"



Подсећам вас на подједнако важне личности истог периода.
Сетите се народних епских песама и жена у њима: или су "СТАРЕ мајке" или су "ВЈЕРНЕ љубе". Или "копају" очи, или "грде" лице, или секу шишке! Е, ових пет се са тим сложиле не би!
ЖИВЕЛЕ ЖЕНЕ
Љубица, Мага, Исидора


За све оне који не препознају горе уметнуте даме то су: Љубица Марић(богиња), Марија Магазиновић(богиња) и Исидора Секулић(богиња). Све остале информације наћи ћете на www.google.com.

Верујем да су сви горе наведени људи, као сведоци највећих ратних разарања и стравичних догађаја који су приказали Човека у новом светлу, имали само један сан о будућности који најбоље може да опише...



Наставни материјал за четврти разред



Списак лектира за четврти разред:
Хамлет - В. Шекспир
Фауст - В. Гете
Злочин и казна - Ф. М. Достојевски
Странац - А. Ками
Хазарски речник - М. Павић
Проклета авлија - И. Андрић
"Дервиш и смрт" - М. Селимовић
"Корени", Време смрти (I део) - Д. Ћосић
Енциклопедија мртвих - Д. Киш
"Прољећа Ивана Галеба" - В. Десница
Чекајући Годоа - С. Бекет
Мајка Храброст и њена деца - Б. Брехт

Овде можете наћи текстове за ЧЕТВРТИ РАЗРЕД

ОВЕ ГОДИНЕ ЋЕ ОПШТЕ МЕСТО СВИХ ЧАСОВА БИТИ ПАЦИФИЗАМ



"Ох, Барбара
каква је СВИЊАРИЈА тај рат
и шта је са тобом сада
под кишом од гвожђа,
од ватре, челика, крви..."
Жак Превер



За погледати:

- Big Wednesday (Дан великих валова)

- MASH (филм, не серија)

За послушати (и погледати):

- Тренодија (тужбалица) за жртве Хирошиме - К. Пендерецки


- Водена шетња - Џон Кејџ


У сусрет "Странцу"
Уметничко дело као огледало у чијем се одразу огледа сам посматрач. У случају овог романа испитује се и на тест ставља систем моралних/духовних вредности читаоца/гледаоца/публике/друштва.
Сличности између романа и филма



У сусрет "Проклетој авлији"
"I shot a man in Reno just to watch him die..."



Бертолд Брехт "Мајка Храброст и њена деца"

Школска 2020/2021.
Комбинована настава
Информације и материјали за учење за 1. и 3. разред


Добро дошли, прваци!
Необично се упознајемо, али можемо да комуницирамо на различите начине и то је добробит времена у коме живимо. Предаваћу вам предмет Српски језик и књижевност који сте до сада знали само као Српски језик. Наше теме биће језик: граматика и лингвистика, језичка култура и тумачење књижевног дела, теорија и историја књижевности. Надам се да волите да читате и решавате језичке заврзламе. Наш језик је изазов и занимљиво га је проучавати. Разумем вас и ако само читате са екрана, то је ваш свет и покушаћемо да разговарамо и на тај начин.
Уџбеници су на главној страници сајта, али ево их и овде: Читанка за 1. разред, Шошо, Сувајџић, Петаковић, Нови Логос, Београд, 2018, Граматика за први разред, Д. Кликовац, Љ. Николић, Едука, Београд 2018.
На овој страници следе упутства за теме које сте пратили преко РТС платформе за учење. Када се будемо видели и лепо упознали, дискутоваћемо о уметности, уметнику, уметничком делу. Поделићемо уметности на просторне и временске и одредити порекло уметности, кроз упознавање са два заначајна појма: синкретизам и мимезис. Разговараћемо о књижевном делу које је на вас оставило најјачи утисак и о књижевности и другим уметностима. Размислите, каква је веза књижевности и других уметности? Прочитајте песму ,,Звезде", Јована Дучића и одговорите на питања после предавања на платформи. Следеће недеље идемо даље, али се прво упознајемо и сазнајемо исходе обраде теме: Појам и врсте уметности и књижевност као уметност; књижевност и друге уметности; анализа песме ,,Звезде" и песнички језик. Посетите сајт школе и моју страницу и пишите ако имате питања! Чим отворимо виртуелну учионицу, можемо разговарати, то је најважније! Све о чему сам вам кратко писала имате у Читанци, од 6. до 14. стране. До тада, пишите на

sanjaradosavljevic@sveti-sava.edu.rs


Срећан почетак!
проф. Сања Радосављевић



Питања:
1. Која је ваша омиљена уметност?
2. Како дефинишете уметност, уметника, уметничко дело?
3. Шта је кич?
4. Одаберите који је од примера уметничко дело по вашим критеријумима и образложите одговор.


5. Која књига је на вас оставила најјачи утисак и зашто?


Добро дошли, трећаци!
На овим странама читаћете занимљиве додатке о одабраним темама које понекад радимо на часу уживо, а понекад на оном најновијем, на даљину! Док не отворимо виртуелну учионицу, пишите на

sanjaradosavljevic@sveti-sava.edu.rs

Срећан почетак!
проф. Сања Радосављевић



Лектира за 3. разред:
септембар: Чехов, ,,Ујка Вања"
октобар/новембар, Бора Станковић, ,,Коштана", ,,Нечиста крв"
март: Франц Кафка, ,,Процес"
април: Милош Црњански, ,,Сеобе", И. Андрић ,,На Дрини ћуприја"
мај: Ернест Хемингвеј, ,,Старац и море"
јун: Мирослав Крлежа, ,,Господа Глембајеви"


Ове године озбиљно читамо Црњанског!



Изборну лектиру поставићемо како будемо пролазили кроз занимљив свет модерне и међуратне књижевности.
Уколико нисте пратили предавања на платформи, обавезно их погледајте и послушајте. Важно је да на часовима тумачимо књижевно дело, а да информације о поетским начелима модерне и представницима као и њиховим интересантним биографијама и књижевном опусу поделимо овде.
Уџбеници се налазе на сајту, али понављам још једном, Читанка за 3. разед, Мркаљ, Бајић, Павловић, Klett, Београд, 2020. Граматика српског језика за 3. разред средње школе, Кликовац, Едука, Београд, 2020.
Први задатак је да прочитате текстове из Читанке од 6. до 14. стране. Обратите пажњу на време и место за које се везује модерна, упознајте се са одликама, представницима, а у школи ћемо направити резиме, одн. говорити о исходима учења ове теме.
Други пут се сусрећете са програмском песмом као лирском врстом, у којој је на метафоричан и симболичан начин велики песник Шарл Бодлер објаснио све елементе симболизма: 4С симбол, сонет, синстезија, сплин! Додајем овоме и теорију универзалних аналогија - споја из кога ће произаћи идеја песме ,,Везе" и имаћете праву основу за тумачење поезије француских симболиста која ће вам бити важна и да тумачите српске модернисте.
Посебан задатак је читање Чеховљеве драме ,,Ујка Вања" која је изазов јер се први пут сусрећете са импресионистичком драмом у којој је акценат на амбијенту и емоцији, а не на радњи и дијалогу. Стога полако уђите у занимљив свет модерне који је одговор на турбуленцију друштвених односа коју је донео империјализам у последњим деценијама 19. века, најављујући полако најкрвавији од свих векова, 20. век.
Драму можете наћи у школској библиотеци, књижари ,,Просвета" преко пута Београђанке и на https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=forums&srcid=MTY5ODg3NjMzOTIwNDA2NDM1OTIBMTQxODI5Mzk4NzE4NTc5OTY2MzgBUnZudjhCRmZ0ZFlKATAuMQEBdjI

Следе презентација о правцима модерне у европској књижевности ауторке проф. Јелене Ђорђевић и приказ Бодлерове поезије чији аутор је проф. Борислав Младеновић




http://www.sveti-sava.edu.rs/otpremljeno/модерна у европској књижевности (1).ppt

Бодлер, "Цвеће зла" (1857)
Драги ученици,
Циљ овог предавања јесте да вам мало појасни и приближи лепоту и важност стваралаштва Шарла Бодлера, најпознатијег песника западноевроспеке цивилизације. Ви ћете, наравно, ишчитати текстове из читанке на ову тему и погледати предавања на РТС-у. Тиме ћете задовољити неку прописану норму и родитељима рећи да сте научили задате лекције. Нажалост, многи неће, под овим ванредним околностима, на тај начин, у потпуности разумети значај песама које су задате, нити значај целокупног опуса песника за светску књижевност. По мом мишљењу, када бих као средњошколац могао да бирам само једног песника којег бих морао да читам, без икакве дилеме то би био Бодлер. Зато желим да вам мало усмерим читање и истраживање песама овога непоновљивог, ванвременског, талентованог и, пре свега, несрећног француског уметника.
***
Сам Бодлер је припадао симболизму, то је заправо француска верзија импресионизма у поезији. У центру стварања је уметнички субјективни сензибилитет, душевни и чулни доживљај, никако суви рациолни импусл који објашњава појаве.
Симболизам се заснива на темељима романтизма, барока, сентиментализма. Од мотива сусрећу се мотиви мртве драге, мотив пропадања, нестајања, пролазности живота, мотив умирања, смрти, мотив лепоте жене (која нестаје), мотив путовања, мотив града (као новог поетског простора).
***
Збирка "Цвеће зла" је изашла 1857. године у Паризу и одмах подигла велику прашину. Из првог издања су комисијски избацили неколико песама које би унизиле морал нације. То је један од најпознатијих случајева цензурисања у уметности. Забрана песама и напади на издавача и аутора су само повећали интересовање и продају збирке која је била оновремени бестселер.
Наслов сугерише на окрњеност, на мешање нечег доброг и лошег, лепог и ружног. Упућује на човека као биће које је способно да чини зло, а не само добро. И такве зле радње су песнички обликоване и до данас остале саставни део уметности. (Можете послушати албум "Murder ballads" Ника Кејва и пронаћи паралеле у стварању поетског света песама: лепота која се нарушава, младост која нестаје, злочин као чин страсти или душевне поремећености и сл.)
***
У вашем овогодишњем програму су песме "Читаоцу" и "Везе" ("Узајамности"). Уз то ћемо читати још неколико песама из збирке како бисте је боље разумели.
Ово су места која ћу додатно осветлити имајући у виду ваше разумевање песама:
- мотив Досаде
- мотив Града
- мотив лепоте (Лепог)
Многи други мотиви и песнички детаљи (стих, рима, строфа, сонет, стилске фигуре) су већ виђени у епохама које смо учили у другом разреду, на првом месту, романтизму.
Мотив Досаде
Бодлер је први Проклети песник. Прати га имиџ несрећног, сиромашног, пороцима окренутог човека који не траћи време на "обичне", "свакодневне" ствари, већ живи живот једино онако како жели, живи "пуним плућима". Бег од стварности није нови мотив у уметности. имали смо га у романитзму код свих песника (Оњегин, Алеко, Чајлд Харолд). Бодлер користи тај мотив у истом светлу као и романтичари. Да покаже хладноћу, неприродност живота у граду, да прикаже поједнца као неког ко се помирио са мишљењем већине и престао да крчи сам свој пут и тиме постао роб друштва у којем живи.
Мотив досаде је повезан са романтичарским мотивом бега од стварности. Други називи за Досаду код Бодлера су Чама и Сплин. Сам је написао на десетине песама које су насловљене "Сплин" или "Чама". Песник бежи у "сада" и труди се да сваки тренутак проживи до максимума, не мислећи никада на могуће последице, по себе или по друге. То ће нагласити у многим песмама.
"О, Смрти, капетане, час је! дижемо једра!
Ове смо земље сити, о Смрти! Да се броди!
Ти нам познајеш срца: и зрачна су и ведра,
мада се тама стере по небу и по води!
Окрепи, отров свој нам улиј! Толико жари
тај плам мозгове наше да знамо само ово:
Напред у амбис, у Рај ил` Пакао, шта мари!
да на дну Непознатог нађемо нешто НОВО!"

Жеља да претходни тренутак буде надвишен следећим тренутком је једна безумна трка претеривања која води у самоуништење. Културолошки то је постало опште место живота младих, богатих и славних (и несрећних). Од Мерлин Монро и Џејмса Дина, до Курта Кобејна и Ејми Вајнхаус. Идоли младих су данас, неретко, управо ови (или њима слични људи) који су под бременом неподношљивости живљења под стегом општег морала лутали путевима порока док нису, лутајући, нестали. Немајући снаге или воље да реше своје проблеме почињу кроз своју музику или писање да говоре о томе. Тако њихов проблем постаје јаван и свима знан и на неки начин постаје вапај за помоћ. (Скоро сам гледао документарац о животу и смрти несрећног младог човека чије је музичко име "Lil Peep". Филм се зове "Everybody`s everything" и говори о бесмисленим идејама појединца који жели да промени свет, а нема духовне, моралне, психолошке снаге да се избори са својим свакодневним проблемима. Несхваћен од света (а схваћен од групе истомишљеника, људи који немају никакав компс у животу и људи који само желе да га искористе) и неспособан да се избори са својим проблемима заврши мртав на седишту изнајмљеног аутобуса за америчку турнеју. 6 сати је мртав "седео" међу "пријатељима" док неко није приметио да је у лицу бео, да су му руке хладне и да не дише. Позвали су хитну помоћ која је само констатовала смрт предозирањем. Сви су били шокирани иако су сви напамет знали све његове песме које говоре само о томе. Неки су и плакали.)
Као опозит мотиву Досаде можемо навести мотив Праве ствари, савршеног тренутка, задовољства коме нико никада не може рећи НЕ! Овај мотив је саставни део не само уметности, већ људске потраге за срећом. (Сетите се Гилгамеша и траве заборава, на пример.) Увек је срећа надохват руке, али довољно далеко да не престајемо да је гањамо не знајући ни шта заправо тражимо. (Као пример може да вам послужи песма "The Real thing" бенда Faith no more која на један бодлеровски начин представља оно шта нам недостаје. Што нас мами из прикрајка обећавајући нам све чари свих светова, а притом не желимо да видимо колико нас заправо уништава.)

Мотив Путовања
Код Бодлера мотив досаде је повезан са мотивом путовања. Путовање је, само по себи, императив живота. Тражење нових искустава, уживања која ће бар за тренутак улеппшати суморну свакодневицу. (Сетите се мотива путовања у романтизму - мање аутодеструкције, више гордости и кукавичлука!)
Путовање није физичко путовање, странствовање, као у романтизму (Оњегин, Алеко, Чајлд Харолд). Или откривање света око са себе са циљем да постанемо комплетнији људи, као у преосветитељству (Доситеј). То је сада спиритуално путовање, тражење нових светова унутар самог човека. (Од половине 20. века у популарној култури је било присутно "путовање", такозвани "трип", који је за циљ имао духовно освешћивање, скидање копрене коју је наметнуло друштво и "јасније" гледање света око и унутар себе.)
Овако гледано мотив досаде води ка мотиву уживања у опијатима. Опијати, а Бодлер је користио све тада познате, су катализатори Путовања. И један наш песник ће средином 20. века написати: "Највише од свега волим да се опијем, а након тога грдно да путујем". (Прочитајте Бодлерову песму "Отров" из збирке. Нема је на нету.)
Сви ови мотиви се могу окарактерисати кроз једну нову стилску фигуру која је у центру Бодлеровог поетског промишљања (и живљења!). То је синестезија. По дефиницији то је мешање свих чула и стапање у један доживљај. (Исти феномен је забележен код уживалаца разних наркотика који су били убеђени да у стању транса чују боје или виде звуке или додирују мирисе.)
Као надовезивање на сиснестезију, код Бодлера велику важност заузима музика. Она је представљена као божанска уметност која се душом "разуме", која завара чула и савлада човека.

Мотив града је код Бодлера важан јер доноси јену нову естетику. Поетски свет није више свет природе (као у романтизму) или свет гробља, старих замкова, села и идиличних призора. Песник је живео средином 19. века у Паризу, који већ много деценија уназад многи туристички радници зову градом светлости. Бодлер га не види тако. Он описује неугледне куће уживаоца опијума, борделе у лелујавим, неприступачним улицама, пијаце у време затварања које миришу на прљавштину и буђ, запуштене делове паркова и обала Сене, буџаке и ћорсокаке. Његов поетски свет је свет телеграфских жица које пресецају небо, сливника из ког искачу пацови, мемљивих зидова иза којих спавају бескућници, гасних фењера испод којих у дроњавој хаљиници усред зиме стоји промрзла проститутка и осмехује се својим крезавим осмехом пролазницима не би ли зарадила нешто пара да се огреје или поједе нешто.
Мотив града је изузетно важан и за разумевање бунтовничког у писању Шарла Бодлера. Град представља место лажног морала. Самопрозвани грађани су прозвали свој град центром света и траже да га сви тако доживљавају. Бодлер баца рукавицу у лице том лажном моралу и приказује ствари онако како их он види, без шминке, гламура и локалпатриотизма.
Град може да се посматра и као место технолошког напретка човека, који не прати и морални или социјални напредак. Управо описи убистава, силовања, проституције као јединог начина да сиромашна жена преживи у Граду светлости, просјачења за циљ имају да скрену пажњу на социјалне неправде и небригу за одређене слојеве и људе. Бодлер је песних сиромаха, очајника, убица, просјака, куртизана, уживаоца опијума, алкохоличара и наркомана, блудника, љубавница и прељубника, свих грешника.

Мотив лепоте (Лепог)
Свеукупно, опис Париза и естетика коју проповеда збирка "Цвеће зла" је позната као естетика ружног. Другачије, неконвенционално, неканонизовано постаје ново лепо. Бодлер у песми "Једној креолки" описује женску лепоту која је потпуно ван тог времена. За њега је женска лепота у тамном, црном тену, у ходу који подсећа на ход газеле или антилопе, у дефиницаним линијама руку и ногу као код ловца трагача, у крупним очима и пуним уснама. То је дијаметрално суптротно од, на пример, Пушкинове Татјане, или Хајнеове Лорелај, или било ког описа женске лепоте уметности 19. века. Као своје музе Бодлер узима куртизане и забављачице, просјакиње и проститутке, све су припаднице најнижег сталежа.
Фокус на "ружном", сиромашном, бедном, гладном Бодлер користи да би приказао свој презир према богатом, ситом, скупом. Велики борј уметника овог периода је живео на ивици егзистенције, у беди, а данас се њихова дела продају за стотине милиона долара (Ван Гог). И ово, на неки начин, говори о лицемерју друштва (и ондашњег и данашњег) које сажваће и поргута оно што му је недостајало, а испљуне остатке или оно што не може да свари.
И сам Бодлер је после објављивања првог издања збирке "Цвеће зла" написао: "Цвеће зла је завршено. Први пут у животу, готово да сам задовољан. Књига је готово добра, и остаће као сведочанство мога гађења и моје мржње према свему и свачему".
Мотив Лепог је повезан и са мотивом Досаде. Лепо је све што доноси узбуђење, новину, неважно да ли потиче са врха, божанског, или са самог дна, из блатњавог, пакленог.
"Са небеса или из пакла, шта мари,
Лепото! Грдобо грозна и проклета
Ако ми твој поглед, осмех и све чари
Шире врата досад непознатог Света!

Бог или Сатана? Анђео, Сирена,
Шта мари, чиниш ли – о, мирисе, сјају,
Свилоока вило, краљице љубљена!
Свет мање одвратним док нам дани трају!"

У популарној култури овоме одговарају стихови које су нашли у поруци коју је Курт Кобејн оставио пре него што је извршио самоубиство: "It`s better to burn out, thаn to fade away".
Лепоту Бодлер везује и за жену. У песми "Егзотичан мирис" лирски субјекат миришући груди своје љубавнице ствара визију другачијег света. Далеког света у којем сунце вечно сија, где су људи искрени и јаки. Жена је почетак путовања, део ње (сећање, мирис) наводи лирског субјекта да у мислима оживи тај далеки свет који је примитиван само на први поглед. Иако једноставан, у њему живе искрени и једноставни људи.
Ова песма се може тумачити и као критика савременог друштва. Говори о притвореном, лажљивом и прорачунатом човеку новог доба који је скројио свет по својој мери, свет обмана, лицемерја, лажног сјаја, лажних правила и лажног морала. (Као паралелу можете истражити песму "Cortez the killer" у којој на веома сличан начин Нил Јанг говори о уништавању основних људских вредности под изговором напретка и боље будућности за нашу децу. Песма је свет за себе. Нећете се покајати!)

Поздрављам вас!
Б.

Школска 2020/2021. година
Комбиновани модел наставе
Контакт: veralazarevic@sveti-sava.edu.rs

Добро дошли, прваци!
У овој школској години предајем 1/1, 1/2, 1,6 и 1/7.

Драго 3/8, ове године настављамо сарадњу започету пре две године!

Секција креативног писања и читања - понедељак 13.05-13.50
Додатна настава - уторак претчас
Отворена врата - понедељак 3.час у непарној смени
Допунска настава - среда претчас

jelenadjordjevic@sveti-sava.edu.rs


КРЕАТИВНО ПИСАЊЕ И ЧИТАЊЕ- професор Јелена Ђорђевић,

„Дружина Скерлић“

Ова гимназијска литерарна дружина је започела свој рад на Видовдан, 28. јуна, 1916. године за време Првог светског рата у Изесу, у Француској, а наставила га између два рата у оквиру Четврте мушке гимназије у Београду (данас Гимназија „Свети Сава“). Име дружине дато је у част две године раније преминулог Јована Скерлића, књижевника, критичара и помагача српске омладине. Последња седница дружине је одржана 31. августа 1918, јер су убрзо уследили ослобађање Србије и крај рата, па се већина чланова вратила у своју домовину да настави школовање.
Ђаци у Четвртој мушкој гимназији су желели да оснују своју дружину, а пошто су старији ученици гимназије били управо они који су били чланови „Дружине Скерлић“ у Изесу, прогласили су се за легитимног наследника дружине настале у Француској. Основали су ђачку дружину 6. септембра 1919. године , а 26. новембра исте године су упутили допис министарству просвете Краљевине СХС да им да формалну дозволу за рад, као и приступ архиви и библиотеци дружине из Изеса.
Почетком 1920. године одобрен им је приступ архиви, а неколико месеци касније је и библиотека из Изеса пресељена у Четврту мушку гимназију, где je настављена традиција гимназијске „Дружине Скерлић“ из Француске.
Циљ дружине је био литерарно и друштвено образовање ученика виших разреда и упознавање југословенских и страних књижевника. На својим окупљањима су читали своје радове и критиковали једни друге. Сви чланови су плаћали чланарину која је коришћена за организовање састанака и куповину књига, а део новца је одлазио у Фонд за помоћ сиромашним ученицима. Дружина је уз одобрење директора гимназије, бирала једног професора који је присуствовао седницама и исправљао њихов рад, ако је било потребно. Занимљиво је да су ђаци за свог надзорника најчешће бирали Момчила Настасијевића (касније познатог песника) што говори да је био један од омиљених професора.
Дружина је бројала 52 члана, што је тада била скоро четвртина од укупног броја ученика гимназије. Библиотека дружине је 1921. године бројала 818 књига. Једни од значајних ученика ове дружине били су: Десимир Благојевић (касније познати песник), Матеја Матејић (касније свештеник и познати песник из дијаспоре), Никола Шоп (касније познати хрватски песник), Александар Сингер (касније дугогодишњи председник Савеза Јеврејских општина Југославије и Савеза Јеврејских заједница), као и многи други. Циљ рада је до краја дружине био да развија код ученика смисао за лепу књижевност, уметност, науку, самокритику, заједнички рад, и да их национално васпитава.
Током Другог светског рата су била забрањена било каква ђачка окупљања, али је Дружина и даље постојала у тајности, мада је интересовање потпуно опало. Након ослобођења Београда Дружина је формално постојала још годину дана, а затим је званично укинута 3. октобра 1945. године. Дружина је иза себе оставила богату књижницу која броји преко 500 књига из свих књижевних родова.

Баштинећи традицију „Дружине Скерлић“ од 2014. године у Гимназији „Свети Сава“ постоји радионица креативног писања и читања са истим циљем, да код ученика развија смисао за лепу књижевност, уметност, науку, самокритику и заједнички рад.

Петар Видосављевић, члан секције Креативног писања.


ЛИТЕРАРНА- професор Анђа Аландер,


НОВИНАРСКА-професор Борислав Младеновић,

ДРАМСКА -професорке Сања Радосављевић и Јелена Меселџић





ОБЛАСТИ АУТОРИ И ДЕЛА ЗА ПИСМЕНИ ЗАДАТАК НА МАТУРСКОМ ИСПИТУ ИЗ СРПСКОГ ЈЕЗИКА И КЊИЖЕВНОСТИ ЗА ШКОЛСКУ2014/15. ГОДИНУ


1. ЖЕНСКИ ЛИКОВИ У НАРОДНОЈ ЕПИЦИ
2. СТАРА КЊИЖЕВНОСТ, АНТИЧКА КЊИЖЕВНОСТ-СОФОКЛЕ ,,АНТИГОНА"
3.МЕЂУРАТНА КЊИЖЕВНОСТ-М. ЦРЊАНСКИ-ПОЕЗИЈА И ПРОЗА (,,СЕОБЕ", ,,ЛИРИКА ИТАКЕ", ,,СТРАЖИЛОВО")
4.СРПСКА МОДЕРНА- БОРА СТАНКОВИЋ- РОМАН ПРИПОВЕТКА И ДРАМА (,,НЕЧИСТА КРВ", ,,У НОЋИ", ,,КОШТАНА")
5.ПОЕЗИЈА СРПСКИХ ПЕСНИКА РОМАНТИЗМА (ИЗБОР)
6.АНДРИЋЕВО СТВАРАЛАШТВО ОД 1. ДО 4. РАЗРЕДА ГИМНАЗИЈЕ
7.МОТИВ ОТУЂЕЊА У ДЕЛИМА САВРЕМЕНЕ КЊИЖЕВНОСТИ (КАФКА, КАМИ, БОРХЕС, БЕКЕТ)
8.Ј.В.ГЕТЕ ,,ФАУСТ" (ПРВИ ДЕО)



ИСПИТНА ПИТАЊА
1. разред

Проучавање књижевног дела
1. Подела књижевности
2. Одлике књижевних родова (лирика, епика, драма)
3. Анализа Софоклове трагедије „Антигона“
4. Анализа народне баладе „Хасанагиница“
5. Структура епског дела (на примеру епске песме „Бановић Страхиња“)
6. Одлике приповетке (на примеру приповетке Лазе Лазаревића „Први пут с оцем на јутрење“)

Књижевност старог века
1. Хомер: „Илијада“ (увод у структуру спева, ток радње, ликови)
2. „Еп о Гилгамешу“ (анализа 8.плоче)

Средњовековна књижевност
1. Одлике и подела средњовековне књижевности
2. Почеци словенске писмености – рад Ћирила и Методија
3. Прва словенска писма и рецензије
4. Српска средњовековна биографија - Сава Немањић: „Житије светог Симеона“
5. Деспот Стефан Лазаревић: „Слово љубве“
6. Јефимија: „Похвала кнезу Лазару“

Народна (усмена) књижевност
1. Подела народне књижевности на родове и врсте
2. Анализа народне лирске песме „Српска дјевојка“
3. Анализа народне епске песме „Ропство Јанковић Стојана“
4. Анализа народне епске песме „Диоба Јакшића“
5. Подела народне прозе

Хуманизам и ренесанса
1. Одлике ренесансне књижевности у Европи и код нас
2. Франческо Петрарка: „Канцонијер“ (избор)
3. Виљем Шекспир: „Ромео и Јулија“ (анализа трагедије)

Класицизам
1. Молијер: „Тврдица“

Српски језик
1. Књижевни језици на јужнословенском језичком подручју до 19. века
2. Гласовне алтернације (палтализација, сибиларизација, непостојано а, једначење сугласника по звучности, једначење сугласника по месту творбе, прелазак л у о, губљење сугласника)



2. разред

Просветитељство
1. Доситеј Обрадовић: „Писмо Харалампију“ (просветитељске идеје)
2. Доситеј Обрадовић: „Живот и прикљученија“ (мотиви и поуке)

Сентиментализам и класицизам
1. Јован Стерија Поповић: „Тврдица“ („Кир Јања“) – анализа комедије

Романтизам
1. Основна обележја романтизма
2. А.С.Пушкин: „Евгеније Оњегин“ (роман у стиховима, романтичарски јунак)
3. Џ.Г.Бајрон: „Путовање Чајлда Харолда“ (анализа поеме)
4. Вук С. Караџић – рад на сакупљању народних умотворина
5. Вук С. Караџић – први српски критичар и полемичар
6. П.П.Његош: „Горски вијенац“ (историјска основа, композиција дела)
7. П.П.Његош: „Горски вијенац“ (ликови)
8. Бранко Радичевић: „Кад млидија умрети“ (анализа песме)
9. Ђура Јакшић: „На Липару“ (анализа песме „Вече“или „Поноћ“)
10. Ј.Ј.Змај: „Ђулићи“ и „Ђулићи увеоци“ (анализа песама)
11. Лаза Костић: „Међу јавом и мед сном“ (анализа песме)

Реализам
1. Основна обележја реализма и представници
2. Оноре де Балзак: „Чича Горио“ (анализа романа)
3. Н.В.Гогољ: „Ревизор“ (структура Гогољеве комедије, ликови)
4. Милован Глишић: „Глава шећера“ (анализа приповетке)
5. Лаза Лазаревић: „Ветар“ (анализа приповетке)
6. Радоје Домановић: „Данга“ (анализа приповетке)
7. Бранислав Нушић: „Народни посланик“ (анализа комедије)

Лектира
1. Л.Н. Толстој: „Ана Карењина“ (анализа приповетке)
2 . Драгослав Михајловић: „Кад су цветале тикве“

Српски језик
1. Врсте речи – именице, заменице, придеви, бројеви, глаголи, предлози,
прилози, узвици, везници и речце

3. разред

Модерна
1. Одлике парнасизма, симболизма и импресионизма
2. Шарл Бодлер: „Албатрос“ (анализа песме)
3. А.П.Чехов: „Ујка Вања“ (анализа драме, ликови)
4. Алекса Шантић: „Вече на шкољу“ (анализа песме)
5. Јован Дучић: „Јабланови“ (анализа песме)
6. Милан Ракић: „Искрена песма“ или „Јасика“ (анализа песме)
7. Владислав Петковић Дис: „Можда спава“ (анализа песме)
8. Борислав Станковић: „Коштана“ (анализа драме, ликови)
9. Борислав Станковић: „Нечиста крв“ (тема, композиција романа, ликови)

Међуратна књижевност
1. Одлике експресионизма, футуризма и надреализма
2. Ф.Г.Лорка: „Романса месечарка“ (анализа песме)
3. Душан Васиљев: „Човек пева после рата“ (анализа песме)
4. Милутин Бојић: „Плава гробница“ (анализа песме)
5. Иво Андрић: „Еx Понто“ (анализа дела)
6. Милош Црњански: „Суматра“ (анализа песме)
7. Милош Црњански: „Сеобе И“ (тематски слојеви романа, ликови, композиција)
8. Исидора Секулић: „Госпа Нола“ (анализа приповетке)

Лектира
1. Ф.Кафка: „Процес“ (одлике модерног романа, лик Јозефа К.)
2. Иво Андрић: „На Дрини ћуптија“ (композиција хронике, тематски слојеви, ликови)

Српски језик
1. Грађење речи – основни појмови о деривацији (извођењу) речи
2. Основни појмови о грађењу сложеница
3. Основни појмови о терминологији и терминима
4. Појам и врсте синтагми
5. Основне конструкције предикатске реченице
6. Безличне реченице
7. Реченице са сложеним предикатом
8. Апозитив и апозиција


4. разред

Савремена поезија
1. Миодраг Павловић: „Научите пјесан“ (анализа песме)
2. Васко Попа: „Каленић“ (анализа песме)
3. Васко Попа: „Манасија“ (анализа песме)
4. Десанка Максимовић: „Тражим помиловање“ (избор)

Савремена проза
1. Албер Ками: „Странац“ (апсурд и отуђење Камијевог јунака)
2. Иво Андрић: „Проклета авлија“ (приче и приповедачи, структура романа, симболи)
3. Меша Селимовић: „Дервиш и смрт“ (одлике романа-исповести, лик Ахмеда Нурудина)
4. Добрица Ћосић: „Корени“ (историјско и модерно у роману, тема, ликови)


Савремена драма
1. Семјуел Бекет: „Чекајући Годоа“ (одлике антидраме)
2. Бертолд Брехт: „Мајка Храброст и њена деца“ (одлике епског позоришта)

Лектира
1. Виљем Шекспир: „Хамлет“ (анализа трагедије)
2. Јохан Волфганг Гете: „Фауст“ (тема, структура драме, лик и симболика Фауста)
3. Ф.М.Достојевски: „Злочин и казна“ (тема, структура романа, ликови)

Српски језик
1. Независне реченице – обавештајне, упитне, жељне, заповедне и узвичне
2. Напоредни односи међу независним реченицама унутар сложене: саставни, раставни, супротни, искључни, закључни и градациони
3. Систем зависних реченица – изричне, условне, односне, допусне, месне, намерне, временске, поредбене, узрочне, последичне
4. Значења глаголских облика (презент, перфекат, футур, аорист, имперфекат, плусквамперфекат, императив, потенцијал, футур II)

Контакт


Електронска пошта - jasminaradosavljevic@sveti-sava.edu.rs

Термин "отворених врата"

уторак, 5. час, када први и трећи разред иду пре подне
, 3. час, када иду после подне.

Контакт адреса: jelenajagodic@sveti-sava.edu.rs

ТЕРМИНИ ОТВОРЕНИХ ВРАТА: Петак седми час преподне/ први час поподне


ТЕРМИНИ ДОПУНСКЕ НАСТАВЕ:

Прва и трећа година- Понедељак претчас у преподневној смени.
Петак седми час послеподне.



Четврта година - Петак претчас послеподне.
Среда претчас преподне


ТЕРМИНИ ДОДАТНЕ НАСТАВЕ:

Прва и трећа година - Уторак претчас преподне.
Четврта- Среда 0сми час поподне.


ДРАМСКА СЕКЦИЈА: Чевртак седми час поподне и понедељак осми час поподне.



„Гимназија формира интелигенцију и карактер, можда више, снажније, и у неким правцима дубље,
него универзитет;
она је од великог утицаја на дух и моралну вредност будућих интелектуалних нараштаја.
Поред универзитета, од ње највише зависи каква ће се морална и духовна атмосфера развити у држави, какав ће тим добити њена цивилизација, и напослетку да ли ће се успоравати или ометати развијање великих личности, у којима се до највећег степена изражавају особине једног народа.“
- Јован Цвијић


Предметни професори:
Радосављевић Сања
Ђорђевић Јелена
Борислав Младеновић
Радосављевић Јасмина
Александра Црногорац
Вера Лазаревић
Јелена Јагодић
Љубисављевић Јасмина
Панић Ана

Слика школе
Свети Сава
Панел за запослене Гимназија „Свети Сава” © 2017. Сва права задржана. Израда веб сајта Веб секција школе