Огласна табла (обавештења, испити...)


Коригован распоред писаних провера у првом квалификационом периоду школске 2017/2018. године.

Распоред писаних провера за прво тромесечје 2017/2018

Распоред полагања испита у септембарско-октобарском испитном року 2017/2018

Лица задужена за контролу забране пушења

Обавештења за ученике који похађају наставу из италијанског језика

Прикажи све...

БМК


Корисни линкови







Географија



Добродошли на наставу географије коју изводе ваши професори:

Нада Тарана

Дарко Бајић

Марко Ивановић



са њима ћете, уз пуно осмеха, рада и креативности постићи недостижно!
Најлепша река на свету
Најлепша река на свету, река пет боја и река која води у рај – све су то називи ове реке која слови за јединствено природно чудо.
Река Кањо Кристалес већи се део године не разликује од осталих река, међутим сваке године њоме се разлију дугине боје.
Јединствена колумбијска река Кањо Кристалес сваке године накратко процвета. У том је кратком раздобљу њезина колористичка особеност заиста невероватна.
За време сушних раздобља нема довољно воде за развој живота у реци, но између влажног и сувог раздобља, када су услови у реци идеални, многе врсте алги и маховина процветају пружајући невероватни спектар боја. Уверите се и сами.


Највеће реке света
Амазон је друга најдужа река на свету и пресеца највећу тропску шуму на свету. Са својих 6280 километара (према неким подацима има и 6750 километара), једино је Нил дужи од ње. Али ако већ није најдужа, онда је засигурно најшира река. Шпански истраживач Франциско де Орелана је био први Европљанин који је отишао дубоко у то подручје. Дао јој је име Амазон 1542. године, јер је видео много племена жена ратница које су га подсетиле на Амазонке из грчке митологије.



Нил се сматра најдужом реком на свету, но још увек постоје дебате о томе која је река дужа, Нил или Амазон. Нил настаје спајањем Белог и Плавог Нила код главног града Судана Картума. Улива се у Средоземно море правећи велику делту. Постоји више верзија порекла имена Нил. Могуће је да та реч потиче од старе семитске речи Нахал што значи река. Друга верзија је да реч Нил потиче од речи Неилос (Νειλος), грчког имена за Нил, што значи долина. Још једно грчко име за Нил је било Аигиптос (Αιγυπτος), и то је порекло имена Египат.



Хортикултурни рај
Нови пројекат који је изграђен у Сингапуру се простире на површини од 101 хектара. У њему се налазе вртови, мостови, вештачке реке и биљке из целог света. Највише пажње привлаче две масивне биоме које се зову Cloud Forest и Flower Dome и наравно масивна супердрвећа висине до 50 метара. Биоме су величине око четири фудбалска стадиона и ускоро ће постати дом за око 220.000 биљака са свих континената на планети.






Ха Лонг Беј (Vịnh Hạ Long)
Залив Ха Лонг се налази на североистоку Вијетнама у Јужном кинеском мору у ширем појасу залива Тонкин. Уврштен на УНЕСКО-в списак светске баштине. Залив обухвата више од 3.000 острва, острваца, морског стења и пећина. Површина залива је око 1.500 km², а како надземни, тако и подводни свет карактерише високи степен биолошке разноврсности. Халонг значи „где се змај спустио у море“. Према легенди, острва је формирао велики Халонг змај.









Танах Лот
Чувар острва Бали, Индонезија, једна од најпознатијих туристичких знаменитости Балија. На малом острву се налази храм који је стотинама година имао улогу да штити обалу и становнике овог индонежанског острва од злих духова. Морске струје и ерозија су створили бројне пећине у подножју ове стене које су већ одавно населиле морске змије за које локални становници верују да су чувари храма.

До Танах Лота се током осеке може приступити пешице, али посета храму је забрањена свима осим становницима Балија. Но, то не спречава туристе из целог света да се из даљнине диве овом древном заштитнику обале којег поред змија окружују и бројне легенде и митови.

Испитна питања за ванредне, разредне и поправне испите


ИСПИТНА ПИТАЊА ИЗ ГЕОГРАФИЈЕ 1. РАЗРЕД

1. Земља у Космосу
2. Постанак Земље и Сунчевог система
3. Облик Земље
4. Земљина кретања и последице
5. Унутрашње геосфере
6. Минерална грађа Земљине коре
7. Магматске, седиментне и метаморфне стене
8. Руде и минерални ресурси
9. Геолошки развој Земљине коре
10. Епирогени покрети
11. Орогени покрети
12. Основни облици рељефа
13. Вулканизам, облици, типови вулкана
14. Земљотреси
15. Распадање стена
16. Денудација
17. Речна ерозија
18. Акумулативни речни облици
19. Абразија
20. Глацијална ерозија
21. Еолска ерозија
22. Крашка ерозија
23. Састав ваздуха
24. Структура атмосфере
25. Климатски елементи
26. Температура ваздуха
27. Ваздушни притисак
28. Влажност ваздуха
29. Ветар
30. Магле и облаци
31. Падавине
32. Ваздушне масе и ваздушни фронтови
33. Климатски појасеви на Земљи
34. Загађење ваздуха
35. Светско море
36. Хемијске особине морске воде
37. Физичке особине морске воде
38. Кретање морске воде
39. Подземне воде
40. Термоминералне воде
41. Језера
42. Лед на копну
43. Биљни и животињски свет
44. Земљиште
45. Хоризонтални распоред биљних заједница и животињског света
46. Вертикални распоред вегетације
47. Климатски појасеви и географска зоналност



ИСПИТНА ПИТАЊА ИЗ ГЕОГРАФИЈЕ 2. РАЗРЕД

1. Математичка основа географске карте
2. Картографски метод у географији
3. Одлике и фактори демографског развоја
4. Распоред становништва на Земљи
5. Структура становништва
6. Културни и животни стандард становништва
7. Насеља
8. Основни политичко географски садржаји и типови држава
9. Савремена политичка карта света
10. Географске одлике Африке
11. Становништво и зоне цивилизације Африке
12. Политичка подела Африке
13. Географске одлике Азије
14. Становништво и зоне цивилизације Азије
15. Кина
16. Јапан
17. Латинска Америка – географске одлике
18. Зоне и цивилизације и становништво Латинске Америке
19. Економске одлике Латинске Америке
20. Становништво и зоне цивилизације Англоамерике
21. САД и Канада – економско географске одлике
22. Европа – одлике и политичко географска подела
23. Становништво и зоне цивилизације Европе
24. Европска Унија
25. Аустралија и Океанија – одлике и политичко географска подела
26. Становништво и зоне цивилизације Аустралије и Океаније
27. Русија – одлике и политичко географска подела
28. Економско географске одлике Русије
29. Становништво и култура народа Руске федерације



ИСПИТНА ПИТАЊА ИЗ ГЕОГРАФИЈЕ ЗА 3. РАЗРЕД

1. Балканско полуострво
2. Географски положај, величина и постанак Србије
3. Границе Србије
4. Панонска низија и јужни обод
5. Динарске планине
6. Родопска област
7. Карпатско - Балканске планине
8. Климатски типови у Србији
9. Елементи и фактори климе
10. Црноморски речни слив
11. Јадрански и Егејски слив
12. Језера
13. Термоминерални извори
14. Земљиште
15. Биљни и животињски свет
16. Становништво, досељавање и порекло
17. Структура становништва
18. Миграције и природно кретање становништва
19. Насеља
20. Пољопривреда
21. Земљорадња
22. Сточарство, лов и риболов
23. Шумарство
24. Рударство
25. Енергетика
26. Индустрија у Србији
27. Саобраћај и трговина
28. Туризам
29. Стари Влах и Рашка
30. Косово и Метохија
31. Западно Поморавље
32. Велико Поморавље
33. Шумадија
34. Источна Србија
35. Војводина
36. Јужно Поморавље
37. Западна Србија
38. Република Српска
39. Српске заједнице изван Србије


Астронаути Мајк Хопкинс и Рик Мастрачи одржали су занимљив географски час са Међународне свемирске станице.




Литосфера је разломљена (издељена) на тзв. литосферне плоче (тектонске плоче). Постоји седам главних и још много мањих плоча. Литосферне плоче плутају на астеносфери. Погледајте како је Земља изгледала пре 600 милиона година и како ће изгледати за 100 милиона година.
Да би сте видели занимљиве географске одговоре неоходне ја дa имате инсталиран Code Scanner на вашем мобилном телефону или таблету. Бесплатну апликацију можете наћи на Google Play Store (za Android) ili App Store (за Iphone).















Унесите текст странице (таба) овде. Можете користити дугмиће изнад како би га уредили.


Дарко Бајић
професор географије


mail: darkobajic@sveti-sava.edu.rs
telefon: +381698800526

Отворена врата су: петком пети час у смени са првом и трећом годином (када ученици првог и трећег разреда иду после подне) и четвртком четврти час у смени са другом и четвртом годином (када ученици другог и четвртог разреда иду после подне)

Давне 1856. године, председник Сједињених Америчких Држава, Абрахам Линколн, послао је отворену понуду поглавици племена Сиетла, у којој је навео жељу да купи један део њихове земље, а да индијанском народу заузврат обезбеди резерват. Поглавица тог племена одговорио му је писмом које се и дан данас убраја у једну од најлепших и најдирљивијих мисли о природи.

Ми нисмо власници свежине ваздуха и бистрине воде. Сваки је делић ове земље свет је моме народу. Свака блистава борова иглица, свако зрно песка на речном спруду, свака маглица у тами шуме, свети су у мислима и у животу мога народа. Део смо земље и она је део нас. Мирисаве траве су нам сестре. Јелен, пастув, велики орао - браћа су нам. Стеновити врхови, сочни пашњаци, топло повијено тело понијево и човек, све припада истој породици.

Продамо ли вам ову земљу, морате се сетити и учити своју децу да су реке наша, а и ваша браћа. Зато рекама морате пружити доброту, какву бисте брату пружили. Знамо да нас бели човек не разуме. Њему је један део земље исти као било који други. Према мајци - земљи и према брату - небу, односи се као према стварима што се могу купити, опљачкати, продати попут стоке или сјајног накита. Његова ће похлепа уништити земљу и за собом оставити пустош.

Од погледа на ваше градове, црвеног човека заболе очи. У градовима белог човека нема мирног кутка. Нема места на којем би се чуло отварање лишћа у пролеће или дрхтај крила мушице. Можда зато што смо дивљи, једноставно не схватам. Бука ми вређа уши. Шта вреди живот ако човек не може чути крик козорога или ноћну препирку жаба у бари? Бели човек као да не опажа ваздух који удише. Попут неког ко је дуго на самрти, имун је на смрад.

Да би поштовали земљу, рећи ћете им да је земља богата животом наших предака. Мораћете учити своју децу, исто као што ми учимо нашу, да нам је земља мати. Што снађе земљу, снађе и њену децу. Пљује ли човек на земљу, пљује на себе самога.


Земља не припада човеку.


Човек припада земљи.

Марко Ивановић
Ваш професор географије



Географски проблеми су увек добродошли... ПИШИТЕ!


Шта радимо и како радимо: Географија је, засигурно, јединствена наука која на посебан начин спаја све аспекте савременог човека и природе. Заиста је лако кликом обићи свет и крајеве које бисте волели да посетите... али... теже је разумети процесе и појаве у природи и друштву ако се не загази у географске воде. Како је неки облик у рељефу настао како се мењао и како ће се мењати, који су савремени процеси у свету привреде и културе, на који начин се мењају државе и прилагођавају садашњици само су нека питања. Истражујемо географски омотач, али заједно, стрпљиво и оптимистично, радујући се новим изазовима.


Циљеви које себи постављамо: Осмех и радост које пружа сазнање и спознаја сложених односа. Важно је да применимо научено, да уживамо у постигнутом. Циљ је да размишљамо о кретању ветра и обалама река, подели држава и развоју земаља... да мислимо и да увек пробамо да разумемо.


Градиво: У првој години истражујемо физичку географију и свет који се мења, његову природу и сфере. Друга година нам пружа увид у друштвене односе и поделе проблематика по континентима. Трећа година је представљена националном географијом.

Коначно: Важно је да сарађујемо. Да разговарамо. Да се бодримо. Зато погледај горе и ПИШИ, питај све што те интересује.
Видимо се на часовима!



Отворена врата, петак 5.час 11:25-12:10 (17:40-18:25).


Дубаи

Лас Вегас

Њујорк

Хонг Конг

Макоко - Лагос

Барселона

Мале - главни град Малдива



„Гимназија формира интелигенцију и карактер, можда више, снажније, и у неким правцима дубље,
него универзитет;
она је од великог утицаја на дух и моралну вредност будућих интелектуалних нараштаја.
Поред универзитета, од ње највише зависи каква ће се морална и духовна атмосфера развити у држави, какав ће тим добити њена цивилизација, и напослетку да ли ће се успоравати или ометати развијање великих личности, у којима се до највећег степена изражавају особине једног народа.“
- Јован Цвијић


Предметни професори:
Тарана Нада
Бајић Дарко
Ивановић Марко

Слика школе
Свети Сава
Панел за запослене Гимназија „Свети Сава” © 2017. Сва права задржана. Израда веб сајта Веб секција школе